Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 5 augusti 2011

Auktion i Jönåker

Ja, att sommaren har mycket roligt och trevligt att bjuda på är det ingen tvekan om men oj vad fort den går, sommaren alltså. Tänk att det redan är augusti! Jag hade så mycket planer som jag känner att jag inte kommer att hinna uppfylla...MER SEMESTER ÅT FOLKET, säger jag bara ;). Det är inte bara mina planer som får läggas på hyllan utan även mitt bloggande. Har så mycket roligt som jag vill dela med mig av men ha tålamod, jag ligger lite efter men så småningom ska jag nog hinna ikapp :).

Tidigare i somras bjöds det på auktion i Jönåker. Ett hus skulle säljas och allt bråte med det. I annonsen var det sagt att det mest skulle finnas bildelar och båtar men det var ju tur att jag inte läste så noga för då hade jag ju missat alla fynd som jag faktiskt gjorde. Och fynd var det verkligen även prismässigt.

Spanade bl.a. in denna härliga skål iform av en fisk, "Gabriel", tror jag bestämt att det är. Tyckte att färgen var så fin. När budgivningen startade vann jag den faktiskt och senare kom jag att byta den blå emaljformen som skymtar i botten av lådan till en fantastisk 50-tals skål som passar utmärkt hos Fröken Pralin (se bild längre ned i inlägget).

Så snart jag såg denna lampa bestämde jag mig för att den skulle jag bara ha. Jag förstod att jag inte skulle vara ensam om den men blev förvånad att budgivningen senare kom att bli en kamp mellan mig och en annan tjej. Inledningsvis ropades den ut för 100 kr och ingen verkade vilja bjuda över men snart hördes en röst och budgivningen var i gång på allvar. Jag vann!! :) Jag hade satt ett maxpris för mig själv på 600 kr men jag fick den för några hundringar mindre, det kallar jag fynd! Älskar lampan!

I ett tidigare inlägg näämnde jag två fåtöljer som gick på auktion för endast 25 kr, FÖR BÅDA! Minns ni? Här är dem iallafall. Jag var inte i behov av fåtöljer men när ingen verkade vilja ha dem tänkte jag först lägga ett bud. Ungefär samtidigt som jag precis skulle till att ropa, ropade en annan tjej som var i mitt sällskap så jag la mig. 25 kr!! Helt insane!!

Jag bjöd även på denna fina gamla trälåda med texten: "Texaco". Trälådor är dock lite mer populärt i samband med att priset trissades upp la jag band på mig och lät den gå till någon annan.

Den här fina fågeln fastnade jag för men jag vet inte vad som hände för när den ropades ut tillsammans med en kartong med andra saker så hann jag inte med. Rätt var det var hade den klubbats bort för 30 kr! Retsamt. Jag försökte till och med leta upp dem som köpte lådan för att höra om de var intresserade av fågeln eller om de köpt lådan för att det var något annat som lockat dem. Tyvärr var de som bortblåsta och jag såg dem inte igen. Synd! Någon som vet något om fågeln?

En liten skål ifrån rörstrand fick följa med mig hem.

Det här fantastiska fatet var det en annan tjej som ropade in. Jag var med och bjöd men jag la mig tillslut så tjejen verkade vara väldigt bestämd över att det var hon som skulle ha lådan. När budgivningen var över kom hon fram till mig och frågade om det var något särskilt i lådan som jag ville åt. Jag svarade att det var det svarta fatet och hon säger då att jag kunde ta det i utbyte mot den blå emaljformen som jag ropat in tidigare. Hon berättade att det var annat i lådan som hon varit intresserad av. Alltså ibland har man tur :). Kunde inte ha blivit lyckligare!

Gillade detta eleganta kryddställ men fick lov att ge mig i budgivningen om det. Vackert, eller hur!

Som jag nämnde tidigare så fanns det en del båtar. Nu är ju inte vi några båtmänniskor direkt men vi var ändå med och bjöd på denna. Tuff sportbåt ifrån 50-tale! Kanske var tur att vi inte vann för vad skulle vi ha den till? Det är bara det att när allt i princip skänks bort så är det svårt att inte höja handen och vara med och bjuda :).

Det mest makabra på auktionen var nog dessa två klädhängare! Groteska, men passade tydligen några i smaken för de blev bortropta!?!?

Förutom min fina lampa, 50-tals skålarna och en båt, fick vi med oss två bord, dukar och ett biljardbord!!! Rätt var det var hade en i vårt sällskap ropat in biljardbordet och när vi frågade vad han skulle ha det till svarade han bara: "nä, jag har ju ett men det har ju inte ni" ha ha! Ja, så nu är vi med biljardbord också :).

Tror jag ska börja införa en ny regel hemma, en ny sak in, två saker ut ;)!









Inga kommentarer: