Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



måndag 1 augusti 2011

Sörmländska sommarloppisar

Det är ju märkligt hur man kan bo i en så liten stad och efter 20 år (tror jag det var) få veta att scouterna håller i en magnifik loppis en gång om året, den 2 juli har jag för mig det var, i Blacksta (som ligger bara någon mil utanför Nyköping. Hur som helst så var det min systers pojkvän som sa att han skulle dit och vi var inte sena att haka på :). Som ni ser på bilden ovan så var vi inte ensamna på denna, rätt annorlunda tillställning. Jag är beredd att säga att folk i princip vallfärdade dit!

Loppisen i Blacksta var lite annorlunda upplagd måste jag erkänna. Vi var där kanske kring klockan 11.00. När vi kom fick vi gå runt och titta på allt som fanns att fynda på plats men det gick inte att handla något förrän klockan slog tolv. Tanken var, vilket tog ett tag att klura ut, att om man hittade något av intresse så kunde man lägga ett bud på den saken. Man fick sedan bevaka budet och höja det om någon annan varit framme och bjudit över det rådande maxbudet. Vid tolvslaget var man tvungen att så fort som möjligt hålla sig vid de saker som man lagt bud på, för att eventuellt vara med i en budgivning. Väldigt krångligt system måste jag säga i och med att det bara går att vara på en plats samtidigt. Å andra sidan kanske de fick in mer pengar genom det här sättet. Efter tolvslaget gick det bra att handla som vanligt. De saker som inte hade lagts bud på var det bara att förhandla om. Då säljarna som oftast frågade vad man ville ge för en sak och för det mesta bara accepterade vad man bjöd så blev det en del fynd som fick följa med hem.

Även om det var mysket saker överallt så tror jag att mitt bästa fynd var en trave gamla böcker, samt ett jättefint skrivbord i teak.

Det enda som jag la bud på, innan tolvslaget var denna gamla serveringsvagn Jag gick och bevakade budgivningen titt som tätt men när klockan sedan slog tolv var det uppe i 400 kr, vilket jag tyckte var lite mycket. Skivorna var i rätt dåligt skick så jag lät det gå till en uppsnofsad man som verkade kunna lägga betydligt mer på vagnen.

Efter att ha spenderat en del timmar på Blacksta for vi vidare på vägen mot Flen där vi sedan vek av för att fortsätta på en liten grusväg mot en liten butik som kallas "Gamla saker". Hade heller aldrig varit på detta pittoreska ställe. Här kunde man också ta en kopp kaffe med en liten kaka om man ville. Vi hoppade kaffet men stannade en stund och njöt av omgivningen. Det fanns en del saker i butiken och vi åkte inte hem helt tomhänta.

Inne på "Gamla saker" hittade jag denna soffa som är exakt likadan som den som jag har hemma. Vår är dock vit. Jag minns att vi köpte vår soffa för 600 kr. Här kostade den 3000 kr. Antar att vi gjorde ett bra fynd en gång i tiden :).

Det fanns mycket "gamla saker" att titta på :).

Än mer smått och gott.

Efter att ha varit på "Gamla saker" styrde vi kosan mot Nyköping igen och vi for inte långt förrän vi hamnade på en lite grusväg igen. Denna gång handlade det om ett stopp vid Kvarnen. Även detta, tredje ställe, var nytt för mig. Här fanns ett litet fik, antikbod och galleri. Jag tror till och med att det arbetade en kvinna där som erbjöd massage, lite otippat kanske?

Som tagen ifrån 20-talet, så himla mysigt!

Herrarna köade för att ge servera sina damer lite gott och ekologiskt fika.

Bra ide att låta kunderna hämta bordsvattnet ifrån utomhuskranen i gamla flaskor.

Ljugarbänken gav hela stället charm.

Jag kan säga att fikat var värt att vänta på. Äppelpaj med vaniljsås...Mmmm, den godaste jag ätit på länge.Kan verkligen rekommendera detta urmysiga kafé om ni någon gång befinner er på vägarna mot Flen.

Tre fantastiska utlfyktsmål på en dag och det tog inte slut där för på hemvägen hann vi med ytterligare en liten loppis men den var ärligt talat inte så mycket att ha. Kanske lika bra det för bilen var full av fantastiska fynd :).



1 kommentar:

Kattis sa...

Det var en bra dag vi hade tillsammans.