Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



torsdag 5 maj 2011

Valborg och en liten loppisturné

Och så väcktes gästerna på ängen tidigt för att  sätta sig til bords för lite frukost innan nästa punkt på helgens festligheter togs vid, en liten loppisturné i de centrala delarna av Nyköping. Vädret var på topp, inledningsvis men försämrades tyvärr under dagen. Här väntar Ann, Fancy Lane och prinsessan på att chauffören ska komma och köra oss till morgonens första stopp: "Öppen Hand".

Chauffören (min käre sambo) och Fancy Lane. I baksätet satt jag, Ann och prinsessan (senare fylldes baksätet även med en massa inköpta fynd). Bubblan är liten men ack så rymlig ;).

Vi var lite sent ute men trots det så stod detta otroligt fina gamla köksskåpet och väntade på mig! Det var det första jag såg när jag klev ur bilen och jag kunde inte tro att det var sant. Nu undrar ni varför jag blev så uprymd kanske men saken är den att jag länge velat ha precis sådana här skåp nere i köket hos Fröken Pralin. Min morfar hade liknande luckor i sin lägenhet så det bringar tillbaka en hel del minnen bara att se skåpen. Ivrigt frågade jag vad de sålde skåpet för. Till min stora förtjusning var priset otroligt bra (nästan skamligt bra) och dessutom fick jag två skåp för det priset. Äh, jag kan inte hålla mig, jag gav 250 kronor för de två skåpen, som hittat!!! Förstås fick jag inte med dem på bubblan, även om det ryms mycket på takräcket hi hi, så vi bokade in att vi skulle hämta dem senare i veckan (nu när jag skriver detta står de i tryggt förvarar i köket hos Fröken Pralin och jag är så lycklig :)).

Förutom skåpen hittade jag ett par gamla campingstolar, ni vet sådana utan rygg. Tyvärr har jag ingen bild på dem men det kommer nog i samband med att vi använder dem i sommar på vår planerade campingsemester :). Efter att ha fyndat utanför butiken gick vi in och fyndande lite till :). Älskar "Öppen Hand", jag vet aldrig vad de har att erbjuda. Ibland finns hur mycket som helst och ibland hittar jag i princip ingenting men det är ytterst sällan (tror det aldrig hänt) som jag går därifrån tomhänt.

En fin gammal dockvagn som föll mig i smaken men som jag överlät åt någon annan köpare. Om jag hade haft en liten dotter så hade jag köpt den på stört men nu har jag inte det så då fick någon annan njuta av den istället.

Efter att jag och mina gäster gått igenom affären ordentligt tog vår, för dagen, privata chaufför oss vidare till nästa loppis.

Denna affär är betydligt mindre än "Öppen Hand" men den hade dock en hel del att erbjuda. Dessa rörstrand tallrikar i 50-tals stil blev mina för 50 kr. Jag tror att det var sex stycken som jag fick för det priset. Vad jag vet kallas denna dekor för "Citron".

Såg en kaffeservis som jag gillade. Jag tyckte att dekoren var så fin men det framkom inte vad de hade för märke, någon som vet?

Hittade också denna retro campingväska men den fick stå kvar trots att jag kände ett visst ha begär :).

Utanför loppisen växte denna buske som lyste som en sol över hela entrén.

Nästa stopp blev Nyköpingscentrum. I samband med det passade jag på att fota denna vackra skylt som jag tänkt fota under en längre tid men som aldrig blivit av. Det måste vara en av de äldsta skyltarna i stan.

Som ett udda "turistmål" visade jag mina gäster det vackra Magnolia träd som växer inne på Hellmanska gårdens uteservering. Än hade blommorna inte slagit ut men det var lika ljuvligt att se det ändå. Vill köpa mig ett Magnolia träd och plantera i vår trädgård. Tror det är det finaste trädet som finns, om ni frågar mig :).

Magnoliaknoppar.

Fortsättning följer, i nästa inlägg mer om Konditoriet Princess.

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Ännu en underbar dag! Älskar våra loppisturnéer! Och det var så kul att Annsan var med också!