Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 19 december 2010

Fjärde advent.

Vår gran som väntar på att få komma in i värmen.

Vilken söndag det blev! I vanliga fall upplever jag att tiden inte räcker till, till det mest nödvändiga men idag är det som att dagen har hur många timmar som helst. Jag ska berätta varför jag känner så. Det blev en tidig morgon med uppstigning klockan åtta för en snabb frukost och skottning samt plogning. Vägen upp till våra gårdar här på ängarna hade blåst igen rejält vilket resulterade i ett par timmars arbete. Grannen var så gullig att hon bjöd in oss på kaffe med dopp :). Jag vet inte vart jag fick all energi ifrån men jag hann med att julpynta i köket, ordna med mitt lilla hyacintarrangemang, fota mina älskade domherrar OCH tro det eller ej men jag hann till och med skura ur bastun hos Fröken Pralin! Benny såg till att elen fungerade så belöningen för den energiska dagen fick bli invigning av bastun och den nyrenoverade duschen. Vilken dag, och här sitter jag nöjd, glad och väldigt ren (ha ha) framför datorn. Än är kvällen inte slut, funderar på att bädda ner mig i soffan och kolla på en bra film :).

Ända sedan jag var liten har jag fascinerats av denna lilla fågel, domherren. Jag minns att de brukade sitta i ett träd utanför köksfönstret när min familj bodde inne i stan. Jag antar att vintrarna blev mildare för det är många år sedan jag såg dem sist. Nu är de tillbaka, och de är många. Är de inte fina med sina tjocka röda magar :). Jag försökte få en bra bild men de är rätt skygga av sig.

Så här fint blev vårt kök efter lite julpynt.

Hm...det ser inte så juligt ut på håll men lite röda dukar gör nog susen :).

Mitt hyacintarrangemang, gillar granen med pokadots ;).

Och min belöning...invigning av vår bastu. Tänk att ett 40 år gammalt bastuaggregat ifrån Huskvarna fortfarande fungerar helt utan problem!

En söndag fylld av hårt arbete och lyx :)!


1 kommentar:

John G sa...

God Jul önskar John / mr.g.goodies