Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 15 december 2010

Lite nya fynd.

Tänkte att jag skulle bjuda på lite intressanta fynd som jag har gjort på bl.a. Tradera men även på min lokala storloppis, Öppen Hand.

Vi har haft en liknande kameraväska tidigare men tyvärr har den gått sönder i bandet. Lädret har blivit lite torrt och skört med åren antar jag. Den gamla kameran som en gång låg i väskan fungerar förstås inte men vi kom på den briljanta ideén att använda den till vår moderna kamera. Jag kan säga att det har känts mycket bättre att gå omkring med den väskan på de bilträffar, nostalgifestivaler och Rockabilly fester som vi har varit på än den stora otympliga väskan som vi fick på köpet när vi köpte kameran. Dessvärre är dock väskan trasig nu och den på bilden ovan är för liten för den kamera vi använder.

Här tittar en gammal kamera i från 50-talet ut ifrån väskan. Jag hittade den på Tradera och fastnade för designen. Vi har en del gamla kameror men denna skilde sig ifrån mängden. Verkar ha lanserats som en semesterkamera om man ser till dess namn "Holiday Camera".

Även denna väckarklocka, med orginalförpackning har jag fyndat på Tradera. Klockan är lite trasig i plasten vid vänster fot men som tur är så är jag inte så noga med sådant då jag anser att det ger klockan en viss charm samt att det också påvisar att den inte har legat inplastat i den fina kartongen sedan den tillverkades :). Tycker om den blå färgen. Visst är det 50-tal?

Nu när julen snart står för dörren och det nalkas den traditionella julgransklädseln så passar det ju alldeles utmärkt att jag sprang på dessa tre fina julgranskulor...eller kulor är det ju inte men kanske julgransdroppar? "Dropparna" låg i en orginalkartong, något sliten sådan, och de blev mina för 5 kr!

Vet inte riktigt varför men jag verkar ha fastnat för dessa skedar. Har köpt ett antal nu. Har dock endast lyckats komma över dem i skedform men vet att de även finns som gafflar (små) och säkerligen även som knivar (någon som vet)? En del av de skedar som jag har köpt har ett väldigt smalt och litet "huvud". De är också lite mindre än kaffeskedar men om man ser till att kaffet tenderade att serveras i mindre koppar förr så kanske deras form faller sig naturlig?

Ni glömmer väl inte bort att titta in i min lilla butik här på nätet? Kika in under flikarna till försäljning.

Trevlig onsdagskväll önskar Fröken Pralin er alla.

Inga kommentarer: