Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



tisdag 14 december 2010

Fröken Pralin, renovering.

Så är jag igång med renoveringen av Fröken Pralin. För att jag ens skulle kunna börja att renovera så var jag tvungen att värma rummet något. Det är ju tyvärr bara 5 grader varmt i större delen av huset på grund av det missöde (eller vad vi ska kalla det) våra tidigare hyresgäster ställde till med. Hur som helst, in med ett el element och sen var de bara att börja skrapa bort bården. Sedan följde lite slipning och därefter målning (i två lager). Det bästa av allt med renoveringen är att nu är "Helge" äntligen borta ifrån väggen. Även om han kan vara cool i sig så passade han inte in på en vägg hos Fröken Pralin :).

Rummet innan renovering.

"Helge" försvinner för gott bakom min roller (förstås måste man ha rödmålade naglar när man målar och donar hos Fröken Pralin :))

Vitmålat.

Försökte ta en bild på hela rummet för det blev en enorm förbättring men det gjorde sig inte riktigt på bild. Ni får helt enkelt komma ned när det är klart och titta själva ;).

Rummet börjar så smått att inredas.

Den här bokhyllan fick jag av min kära granne, Anita. Den passar inte riktigt in i den stil som jag tänkt ska prägla "butiken" men den passar bra i rummet och den passar även bra till att ställa mina fina vintageskor samt andra accessoarer i. Det finns glasdörrar till mittdelen som inte kommit på plats än och det finns också belysning i den vilket gör att var sak verkligen kommer att lysas upp och komma till sin rätt. I detta rum kommer kassan att stå och den kommer att bäras in inom kort (bild kommer inom kort). Med tiden kommer saker och ting säkert att bytas ut och förändras men för nu får "man ta det man haver" :).

Blev det inte bättre så säg!

2 kommentarer:

Clinen sa...

Fint! =) Även om bokhyllan inte är av den rätta modellen så tyckte jag att den var snygg. Här var i alla fall former. Idag ska det mesta vara stelt fyrkantigt och tråkigt :P

Fröken Pralin sa...

Hej Clinen, kul att du gillar den nya looken :). Jag håller med att bokhyllan skiljer sig ifrån allt annat, eller det är ju inte så mycket gjort än men när jag fick erbjudandet om att ta över den så kunde jag inte säga nej. Det var ju inget fel på den så den får duga så länge :). Visst är det så att allt känns så fyrkantigt just nu har bl.a. tänkt på moderna soffor (de flesa med divan är så stiffa och rätt klumpiga också enligt min mening. Längtar tills vintern går mot vår och det blir lite varmare för det är inte så kul att vara i huset när det bara är ett par grader varmt. Kram på dig Clinen.