Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 5 december 2010

Tjuvkika in hos Fröken Pralin.

Min söndag har gått åt till att sätta igång med renoveringen av huset, i vilket "Fröken Pralin" ska utformas och
utvecklas inom den närmaste framtiden. Jag började min dag med att fota av de rum som finns för att så småningom kunna ger er, som jag utlovade i mitt tidigare inlägg, före och efter bilder av renoveringen. I detta inlägg kommer jag att låta er tjuvkika in i en del av rummen i huset :), välkomna in...

Fröken Pralins lilla tillhåll.

Vardagsrummet som så småningom ska bli ett rum i vilket mina besökare ska kunna sitta och njuta av utsikten i en härlig sittgrupp med en kopp kaffe i ena handen, ett dopp i den andra och med en gammal tidning uppslagen på bordet framför :). Rummet kommer att få en ny tapet och sedan kommer det även att målas.

Utsikten ifrån caféutrymmet (vardagsrummet). På våren/sommaren kan besökarna ta med sin kopp kaffe ut på altanen eller i trädgården.

Ett av de mindre rummen i huset. Titta så fint de möbler jag/vi har fyndat på auktion och loppis passar in. I detta rum har jag tänkt att ha lite av finare saker som besökarna kan inhandla av men tanken är att det också ska kunna fungera som gästrum när några av mina "Fancigare" gäster kommer och hälsar på. Rummet är redan nu jättemysigt!

Skåpet köpte jag hos "Sumpen", tror jag visat det i ett tidigare inlägg?

Denna fåtölj hittade jag på Nyköpings Bissarna (en loppis) och den blev min för endast 50 kr!

Utsikt ifrån ovanstående rum.

Denna sideboard är också ett loppisfynd, ifrån "Sumpen" och den gör sig fint i ett av husets andra rum.

I detta rum kommer besökarna att kunna fynda en massa intressanta och "bra att ha" saker :). Kläder och dylikt kommer att finnas till försäljning i ett annat rum.

Det här är köket.

Jag kommer att behålla hyllorna men måla om och göra om lite vid arbetsbänken. Skåpluckorna måste få en annan färg, de är lite grålila, inte alls snygga. Får dock vänta till våren innan de kan bli ommålade. Även om jag vill göra allt nu så får jag prioritera och ta det som är värst först.

Med lite fina detaljer kan köket bli hur snyggt och bra som helst.

Att bara sätta en gammal fin adventsljusstake i fönstret gjorde mycket för mysfaktorn...

...tycker ni inte?

4 kommentarer:

Clinen sa...

Vilket underbart litet hus!! Tänk vad roligt att ha det så lyxigt med ett hus att bo och ett att dekorera precis hur man vill. =) Du lever verkligen min dröm!

Fancy Lane sa...

Finally!!!

Sideboardet var fantastiskt. Synd det inte passar/får plats i ert (andra) hus. Supersnyggt!

Och behöver du skåpluckor? Hyllpapper i skåpet och sedan upp med detta (jag har det prickiga):
http://www.kolonistockholm.com/collections/shelf-edging

Kram

Fröken Pralin sa...

Tack Clinen, jo det är rätt fantastiskt att ha möjligheten avv får renovera upp det. I framtiden tror jag att det kan bli riktigt bra men det är ganska mycket som behöver göras och då det kostar en del att renovera så får de ta lite tid. Just nu vill jag göra det mest akuta så att jag kan känna att huset äntligen är "mitt", det har bott en del familjer i det tidigare men man kan säga att vi inte alls har haft samma känsla för stil :). Känns ganska konstigt att få arbeta med en dröm som jag har haft ett tag nu, lite overkligt på något vis men som sagt det är en bit kvar innan den kan bli verklighet. Om jag nu vill ha en verksamhet i huset, som jag planerar, så är det ju också en del tillstånd som måste kollas upp. Har ingen aning hur det fungerar, antar att det är en hel djungel att sätta sig in i :).

Frida: Har du skåpluckor på lager :)? Just nu kommer det att få vara öppna hyllor för fästena är bortspacklade. Ska kolla din länk...är nyfiken ;).

Fröken Pralin sa...

Frida, jag har sett dessa på Designtorget, tror jag. Gillar den prickiga jag med, den skulle matcha de gardiner som är uppsatta just nu :).