Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 10 december 2010

Wallpaper


Igår satt jag och tittade på Byggfällan på tv. Jag har mycket annat som jag egentligen borde ha tagit tag i men efter en tuff vecka på både arbetet och fritiden så kände jag att jag förtjänade att ta det lite lugnt en kväll :). Programmet i sig är inte anledningen till att jag nämner det i min blogg utan saken är den att helt plötsligt ser jag en helt fantastisk tapet i rutan som jag blir total förälskad i :). Tyvärr så satt jag och slö tittade lite och hann därmed inte reflektera över var tapeten var inköpt eller om till och med var så att den var special designad. Jag bestämde mig dock för att jag skulle försöka googla om den för att se om jag kunde få fram var den kom ifrån och var jag eventuellt kunde få tag på den.

Idag slutade jag lite tidigare och innan vi, jag och min sambo, skulle träffa vår käre vän Lars på det gamla 50-tals fiket "Konditori Princess", hann vi med en tur på Holmgrens i Nyköping där de har bl.a. ett stort utbud av tapeter. Jag kikade lite, mest efter en tapet som var både snygg och billig och som skulle passa i det andra huset, där jag håller på att starta min verksamhet "Fröken Pralin". Rätt var det var så slog det mig att jag kanske skulle fråga om de hade en aning om vilken tapet det kunde vara som hade varit med i programmet igår. Jag berättade om den och hör och häpna, jag höll på att tappa hakan när killen bakom disken sa: "ja, den har vi faktiskt"! Wow, jag blev överlycklig och följde spänd och full av förväntan med killen till tapetavdelningen. Han tog fram en tapetmapp som hette IN trade och slog upp en sida...och DÄR var den. Den troligt häftiga tapeten som jag hade sett på tvn kvällen innan. Jippie! Jag förstod att jag skulle behöva betala en slant för att få med mig tapeten hem, närmare bestämt 549 kronor/rulle (10m)!

Benny hjälpte mig att räkna ut att en rulle skulle räcka till cirka fyra bårder och då jag inte skulle ha råd att köpa fler och det inte heller skulle vara snyggt att ha ett helt rum i denna tapet så bestämde jag mig för att jag kommer att köpa en rulle. Tapeten var beställningsvara men jag beställde ingen just vid detta tillfälle utan tänkte att jag skulle vänta lite tills jag var helt klar med hur jag vill att rummet ska se ut.

När jag nu några timmar senare satte mig framför datorn kom jag att tänka på tapeten återigen och tänkte att jag skulle kolla om jag hittade den på nätet. Alltså nätet är ju fantastiskt för jag hittade flera återförsäljare i Storbritannien som sålde den för mellan 18 och 20 pund per rulle, det är halva priset av vad den kostade på Holmgrens. Visst tillkommer säkerligen frakten på denna summa men det blir ändå billgare än att köpa den lokalt! Detta innebär att jag kan få flera rullar ;).

Till tapeten finns även en jättesnygg bård, kommer nog köpa den med. Vet precis hur rummet ska se ut och det kommer att bli så enormt coolt :). Oh, tänk vad lite coola saker kan göra en människa glad.

Och här ser ni den fantastiska tapeten (den finns i olika nyanser- svart/vit, sepia m.m.).


Och den lika coola bården, här i svart/vit variant.

2 kommentarer:

Fancy Lane sa...

Shit va snygg. Speciellt bården blev jag sugen på. Vilken sida på nätet?
Ser fram emot att se detta uppsatt på väggen sen :-D

John G sa...

Hej Tess.
Ja den är riktigt cool, som en samling idolbilder från en svunnen tid.
Om du beställer från UK så be om att få betala deras vat som är 17% så slipper du undan våran moms på 25%.. så blir det ytterligare några kronor över ;)EU har lite gott med sig.
Mvh. John / Mr.G.goodies