Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 6 april 2011

Ett stopp i Stockholm

För en tid sedan läste jag på "Kafferepet" (Miriams blogg) att hon hade varit på ett café som heter Citykonditoriet. Hon skrev att det var ett glamouröst men opretentiöst café med ett ett bra utbud till bra priser (läs om hennes inlägg här). Fancy hade i samma veva också hört talas om det på annat håll så i samband med att jag var på väg hem ifrån Uppsala stannade jag till en dag i Stockholm, på Fridahemsplan :), för att bl.a. göra ett besök på detta omtalade café, eller rättare sagt konditori.

Konditoriet ligger i samma hus som Citykyrkan och jag måste säga att det är en något ranglig hiss som leder upp till denna gömda skatt. Väl tre våningar upp (jag tror det var tre) möttes jag och Fancy av denna fina skylt (se nedan).


Jag hade tyvärr inte med mig min kamera utan fick nöja mig med kameran på mobiltelefonen vilken inte är särskilt bra. Miriam hade hur som helst rätt. Det fanns ett bra utbud på godsaker men även på lättare lunch. Jag och Fancy valde en bakad potatis med skagenröra, super god, och så klart blev det kaffe med dopp på det. Hur skulle vi kunna motstå de stora frestande bakelserna :).

Bananbakelsen är en favorit! De var dock rätt stora så jag och Fancy delade på en, yummy!!

Som sagt, bilderna blir ju mindre bra med mobilkameran men ni får iallafall en vy över hur fint och dekorativt konditoriet är. Tyvärr fick jag inte med de fina kristallkronorna men det blir definitivt fler besök här så vid nästa tillfälle ska jag se till att ta med min andra kamera, thats a promise :).

Innan Fancy och jag hamnade på Citykonditoriet slank vi in på Stadsmissionen som låg på vägen. Det fanns mycket saker att titta på men tro det eller ej, jag köpte endast en sak där. Jag, eller egentligen var det Fancy som hittade den först, köpte en whiskeybehållare som lite överraskande spelar en melodi när man lyfter på den (foto kommer i ett senare inlägg). Troligtvis ska ingen kunna ta sig en lite sipp av fin whiskeyn utan att det hörs :). Bilden ovan är tagen vid entrén.

På övervåningen fanns två rum med glas och porslin.

På samma plan som entrén fanns ett stort utbud av kläder men...nja...en del plagg var faktiskt i ganska dåligt skick. Tror dock skäkert att det går att fynda något här men just den här dagen kände jag inte för att ställa mig i en provhytt för att prova en massa kläder. Gillar skyltdockan, skulle vilja hitta en liknande till Fröken Pralin.

Skoavdelningen.

Mer kläder och skor. Får prova lyckan här vid något annat tillfälle :). Det hör ju till ovanligheten att jag inte gör något fynd :).

Jag tackar Fancy Lane för det trevliga sällskapet och för ytterligare en mysig kväll i soffan på hotellet på Fridahemsplan ;). Love ya!

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Welcome back!
Jag är sugen på bananbakelse!