Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



torsdag 7 april 2011

"Fröken Pralin", projektet går framåt

Sakta men säkert börjar "Fröken Pralin" att se mer och mer ut som ett hem. Min plan är att det ska vara mer eller mindre klart till slutet av April. Ja, jag vet att jag tenderar att vara en tidsoptimist men med lite hjälp av nära och kära så kanske jag klarar av tidsschemat :). Jag har ju tidigare visat bilder på det rum där  bl.a. alla fina kläder kommer att finnas till försäljning. Nedan låter jag er tjuvkika in i gästrummet som kommer att stå öppet för kunder att kika in i. Tanken med "Fröken Pralin" är att det ska kännas som att komma hem samtidigt som det går att köpa prova och köpa kläder samt delar av inredningen. Meningen är att kunden ska strosa runt i huset, läsa en gammal tidning, lyssna på stenplattor ur den gamla grammofonen, njuta av naturen på altanen över en kopp kaffe som serveras i en rosig liten kopp eller rent av sitta i vardagsrummet och se en gammal film som visas i den gamla tv:n ifrån 50-talet (det är ett projekt i sig och mer om det i senare inlägg).

Så välkomna in i gästrummet:
(Jag hoppas särskilt att min älskade vän Fancy Lane ska tycka om resultatet, rummet är nämligen ägnat henne *ler*).




Nå, vad tycker ni? Jag måste säga att jag känner mig förälskad i rummet. Det händer att jag stänger in mig där, lägger mig på sängen och lyssnar på ljuv musik som strömmar ur datorn och Spotify (inte så nostalgiskt kanske hi hi). Låt mig guida er vidare in i vardagsrummet. Det är inte klart än men ungefär såhär har jag tänkt mig att det ska se ut:


På bilderna ovan syns bara en grupp som kunderna kan slå sig ned i men det finns två grupperingar till. På bilden nedan, som demonstrerar att det är en del arbete kvar, ser ni en gruppering vid fönstret (ett perstorpsbord) och vid väggen, till höger, bestående av två gamla fåtöljer (40-tal?) och ett litet soffbord. Ur skåpet som står mot väggen kan kunderna ta sin kaffekopp och på skåpet är det tänkt att kaffe ska finnas för självservering.


Ett fint fat som jag hittade på en loppis för en tid sedan får pryda ett av borden i rummet. Det är inte märkt och jag vet inte om det är nytt eller gammalt, någon som har någon information om det kanske? Hör gärna av er i så fall.

Vardagsrummet ska tapetseras till helgen. Jag skulle gärna köpa en handtryckttapet med ett riktigt snyggt 50-tal mönster men tyvärr är min budget begränsad så jag får helt enkelt nöja mig med det jag hittar. Som tur var sprang jag på denna för ett bra pris och jag tror att den kommer att passa bra i rummet. Den är ju lite 50-tals inspirerad, eller hur. Hittade en gul fin vattenkanna i dag som kommer att matcha tapeten bra :). Ser fram emot resultatet. Hoppas ni också gör det :).


1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Svärmor har rätt! Här kommer jag att trivas!!!!
Undrar också VART du hittade tapeten! Blev lite kär i den med!