Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



torsdag 16 september 2010

Filmstadens dag.

Filmstadens dag i Solna den 29 augusti 2010.

Av en slump hamnade jag, min sambo och vår kära vän Lars på Filmstadens dag i Solna en söndag i slutet av augusti. De tidigare dagarna under helgen, fredag- och lördagkväll avnjöt vi Amazing Knicker Kittens samt en något annorlunda men dock SÅ bra burlesk show på Högkvarteret, Femme Trash Show. Mer om dessa två shower kommer i ett senare inlägg.



Att vi överhuvudtaget hamnade på Filmstadens dag var tack vare Lars som under lördagen råkade titta i en tidning i samband med att jag var tvungen att få i mig lite mat i en liten Sibylla kiosk på Odenplan. Lars visade Benny, min sambo, annonsen och sen var det ingen som tänkte så mycket mer på det förrän på söndagen då samtliga av oss inte direkt hade någon hemlängtan utan snarare ville "smaka" mer av allt det härliga som Stockholm har att erbjuda. Plötsligt var det någon som mindes annonsen och föreslog att vi skulle fara till Solna innan det var dags att boka tågbiljett och fara hem.



Kan säga att ingen av oss ångrade att vi stannade ytterligare ett par timmar i Stockholm. Tillställningen i Solna gjorde verkligen att vår helg blev helt perfekt och att vi fick många fina minnen med oss hem samt väldigt mycket inspiration. Här följer lite bilder samt information ifrån/om Filmstadens dag.





Många av utsällarna/försäljarna var tidsenligt klädda. Deras håruppsättningar samt kläder var fantastiska!

"Elvis" (känd ifrån tv :)) uppträdde vid olika tillfällen.

I det fantastiska lilla cafét där delar av inredningen var till salu hittade jag en bild på Nils Poppe, en man som verkligen symboliserar barndomen för mig då jag är uppväxt med hans filmer och revyer. Pappa älskade honom och så gjorde även jag :). Hittade för övrigt en nyproducerad film av "Soldat Bom" och "Sten Stensson" för lite sedan, två härliga gamla klassiker som får mig att skratta än idag.

Miss Madelin, vintage stylist.
Cajsa Ejemyr kämpade med våffelstekningen samt med allt annat kring serveringen av kaffe och annat gott. Det var inte bara jag som tyckte att Cajsa var otroligt vacker som en tjej ifrån 50-talet ;).





Miriam är en ung tjej som har anammat hela 40-tal stilen. Vill ni veta mer om henne så har tidningen "Minnenas Journal" ägnat ett helt uppslag åt henne och hennes sätt att leva. En väldigt instressant och inspirerande artikel. Miriam har även hon en blogg på blogspot om hon kallar "Kafferepet", http://miriamskafferep.blogspot.com/

Lars och Benny kollar in shoppen i våffelcafét.

Vill ni läsa mer om Filmstadens dag så följer här en direkt länk till hemsidan: http://www.filmstadenskultur.se/se/pa-filmstadens-kultur/filmstadens-dag-890056

Inga kommentarer: