Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 29 september 2010

"Möbelmagasinet"

Var i Katrineholm idag i samband med mitt arbete och det går ju inte att åka till Katrineholm utan att besöka "Möbelmagasinet", en gigantisk gammal del av en tågstation full av massor av saker, gamla som nya! Vid detta besök noterade jag att ägaren möjligen tagit sig lite vatten över huvudet för lokalen/magasinet eller vad man ska kalla det var överfylld. Det var nästan svårt att göra några fynd då allt var så packat på varandra. Vid ett kort samtal med en man meddelade han att de hade fått in väldigt många dödsbon på kort tid. Under tiden som jag var därinne och "rotade" så kom det in en mängd människor som ville försöka "pracka" på ägaren än mer saker men som tur var insåg han lokalens begränsningar och sa ifrån.

Jag ville titta lite på några gamla veckotidningar som låg i en hög på en bänk, bakom både det ena och det andra. De gick helt enkelt inte att komma åt. När jag frågade mannen som jag tidigare talat med om han kunde hjälpa mig såg han uppgiven ut och sa att han hade en hel mängd liknande tidningar längre in i lokalen. Han sa att de som var hela kostade 20 kr och var de lite trasiga så var de billigare. Problemet var att när jag kom fram till den delen av lokalen där tidningarna låg förstod jag att det var lika bra att ge upp innan jag börjat. Tidningshögarna var enorma och även om jag gjorde ett försök att hitta några tidningar som kunde frambringa lite nostalgi så gav jag som sagt upp tillslut då tidningarna, om de inte redan var trasiga helt säkert skulle gå sönder när jag stod och drog i dem.

Detta till trots, att det var svårt att se vad som fanns i lokalen, så lyckades jag "rota" fram en del guldkorn :). Det blev tre gamla askar, chokladaskar, av bl.a. märkena "Mazetti" och "Cap", några gamla fina galgar, en "string" kruka som går att hänga på exempelvis en vägg, en sminkväska och ett antal nostalgikort.

Här nedan ser ni en bild på en gammal sulky ifrån 60-talet som jag förälskade mig i. Hade jag haft barn så hade den redan varit i mina händer men jag fick hålla hårt i plånboken för att inte köpa den ändå. Visst är den helt underbar?


Förutom denna härliga sulky fann jag även en stor bokhylla i teak ifrån 50-talet. Den hade passat perfekt i vårt andra hus som vi snart ska inreda: Hyllan hade öppna hyllplan och i mitten fanns ett litet vitrinskåp.I ett svagt ögonblick var jag beredd att öppna plånboken för att försäkra mig om att hyllan hamnade på vår gård, kanske föll jag när de sa att det var fri hemkörning på den men jag höll igen och sa lite motvilligt, efter att ha stått och suktat efter den ett tag, att jag var tvungen att tänka på saken samt tala med min sambo om det. Hyllan kanske hade varit ett spontanköp men vagnen ångrar jag mig lite att jag inte slog till på. Priset var helt klart överkomligt!

Så far ni till Katrineholm ska ni inte låta detta härliga magasin gå er förbi. Det finns mycket smått och gott att titta på och eventuellt fynda.

Bilder på mina fynd kommer i kommande inlägg.

Inga kommentarer: