Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



torsdag 23 september 2010

Kurs hos Miss Madelin, 40-talets hårmode!


Bild tagen av "Miss Madelin" på Filmstadens dag.

I eftermiddag bär det av till Stockholm igen. Ska delta i en kurs, på Downeys Blomster & Jazz ,där jag ska få lära mig att göra hårstilar ifrån krigsåren. "Fancy Lane" är min kurskamrat, med flera andra, och enligt kursbeskrivningen så är det hon som får styla mitt hår i den hårstil hon önskar lära sig och jag hennes i den stil jag vill lära mig att göra. Kameran är förstås nedpackad och jag har förhoppningar om att kunna förmedla en hel del bilder av alla de tjusiga hårstilar och uppsättningar som  kommer att växa fram under kvällen. Jag är lite nervös måste jag erkänna men jag hoppas att "Miss Madelin" som håller i kursen ger oss lite tips och ideér om vilken typ av hårstil som passar just mig. Tänker på att jag numer har lugg och då känns det lite svårare att få till håret i en snygg 40-tals frisyr men det ska nog gå :). Oh, det kommer att bli så kul att se resultatet. Jag har sett andra som har gått kursen och de var otroligt snygga i håret efteråt.
Så här låter kursbeskrivningen:
"Först går vi igenom 40-talets hårmode, olika tekniker och andra tips och råd om hur du bäst får till en hårstil från krigsåren. Därefter jobbar vi praktiskt två-och-två och övar på varandra under vägledning. Nivån på kursen är ganska basic, jag vill i första hand få igång kreativiteten med enkla metoder. Hårprodukter och liknande finns på plats".

I väntan på bildresultatet ifrån kvällen kan ni läsa mera om kursen och "Miss Madelin" här: http://www.vintageblomster.blogspot.com/.

Inga kommentarer: