Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



måndag 1 november 2010

Stockholm Burleskfestival, fortsättning.

AKT II.

Många frågar mig vad Burleskdans innebär och jag har faktiskt haft lite svårt att svara på det. Jag försöker beskriva det så gott jag kan för jag vill förmedla till resten av världen vilken otroligt häftig dans det är och vilken fantastisk miljö den omger sig av men också förmedlar. Jag har gått på några burlesk uppträdanden nu och genom dessa tjejer så får jag en egen liten egokick. När de står på scenen och är det som att min egen självkänsla växer. Jag mår bra och känner mig fin och snygg. Komplexen som ständigt tynger mig annars lämnas kvar i garderoben vid entrén och så snart jag börjar mingla och möter dessa underbara människor så skiter jag, rent ut sagt, i att min mage putar lite för mycket eller att mina axlar är breda, brösten stora :). I den här miljön handlar det inte om hur du ser ut utan mer om hur du är och vad du utstrålar, är det inte så? Jag ser dessa tjejer och jag undrar hur det skulle kännas att själv stå på scen och utmana mig själv. Skulle jag kunna klä av mig, i princip naken, inför publik? När jag är med dessa tjejer så blir jag lite sugen men frågar ni mig i min vardagsmiljö skulle jag nog svara att jag aldrig skulle våga.

Tjejerna som uppträdde på den stora scenen på Berns vågar, vilket mod, vilka energier och vilka fantastiskt vackra kvinnor! Stort tack till er alla för en alldeles underbar kväll!

Nu kära läsare, njut av bilderna ifrån akt II. Först ut på scenen är en tjej som gör mig så otroligt stolt, min älskade vän Fancy Lane. Hennes resa har varit krogig och guppig men hon övervann alla rädslor och hamnade slutligen som burleskartist på en stor scen på Berns! DET är något att vara stolt över!

Fancy Lane som Leia.










Donna Delight (medlem i "The Amazing Knicker Kittens).






Jag och min kamera, som är ganska nyinköpt kommer inte överrens, för det mesta. Jag vet inte om jag gillar det men av någon anledning lyckades jag ta några riktigt bra bilder på denna "donna". Jag vet inte vad hon heter men i mitt tycke var hennes nummer precis på gränsen till vad jag uppskattar. Ibland är gränsen mellan burlesk och stripp/porr hårfin. Jag har sett nummer tidigare som inte har varit särskilt smakfulla utan snarare lite "tacky". Jag vet att det bl.a. i U.S.A. tenderar att vara lite annorlunda, lite mer åt stripphållet än åt det här, som visades på Berns, fint, glamouröst och sensuellt. Ni kanske inte delar min uppfattning men hur som hur så vill jag dela med mig av dessa bilder, på denna Marilyn Monroe liknande dansös.

Hon var också den enda som i princip tog av sig till helt naken, förutom på ett hjärta och sina tassels.
Jag hatar att erkänna det men hon var beårande vacker!

Fina Jolie Étoile.





 Duchess Dubois (dansare i "The Amazing Knicker Kittens).


Så var ALLA kvällens individuella uppträdanden slut. Vemodigt men samtidigt så känner man sig rätt mättad, iallafall gör jag det. För mycket av det goda är aldrig bra ;). Jag menar att stå och titta på nummer efter nummer blir tillslut förmycket, det måste finnas tid att reflektera och smälta alla härliga intryck också :). Fredagens show var precis lagom långt, och återigen, helt fantastiskt!

AVSLUTNING

En finsk burlesktrupp visade upp ett nummer som avslutning på fredagens festligheter.





Så klart var även Madame Magduschka tvungen att dansa lite ;).

Kvällens burleskdansare tar emot publikens jubel!

Fancy Lane :).

Showartisterna.

Fina fröknar.

Det var Madame Magduschkas födelsedag och det firades med att hela salongen sjöng "ja, må hon leva" för henne, det var lite maffigt och säkert ett minne för Madame.


AND THEN SHE LEFT THE BUILDING...
THE SHOW MUST GO ON...
ANOTHER TIME, ANOTHER DAY ;).

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Åh så fint skrivet/upplagt. Ska "sno" lite mer bilder :-) Och länka till bloggen.

Puss

PS: Kan inte du maila bilden när jag är den enda som inte tittar framåt av alla som tackar. Talande.