Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 24 november 2010

Och snön faller vit till marken...

"Nu är det vinter, nu är det vinter det var ju roligt, Hurra", sjunger säkert alla barnen i skolan samtidigt som deras ögon glittrar av längtan till julafton och alla julklappar! Ni som känner mig vet att jag personligen inte är ett stort fan av varken vintern eller julfirande. Visst, när alla runt omkring mig börjar pynta sina hem med adventsljusstakar, stjärnor och annat julpynt så dras jag till viss del med i den varma stämningen men om jag kunde trolla eller få en önskan av någon snäll fe så skulle jag trolla/önska bort vintern och julen och istället trolla/önska fram en värld där det endast existerar vår och sommar (hösten kan eventuellt få existera om den är solig och kort). Jag vet att jag trots min något skeptiska inställning till julen kommer att sitta där i soffan, framför den överklädda julgranen och mumsa på skumtomtar, titta på Kalle Ankas jul och lika ivrigt som ett litet barn öppna mina julklappar. Kanske är det så, när jag tänker efter, inte så farligt med själva julfirandet utan det är nog allt ikring firandet, allt som ska göras, allt som det förväntas att man ska göra o.s.v. Hysterin kring julklappshandlandet, matlagning och pyssel är ju egentligen helt obefogad. En normal helg äter vi en viss mängd mat varför lagar/bakar vi så offantligt mycket mer mat över julen? Det blir ju alltid hur mycket mat över som helst, iallafall hos oss, och efter att annandagen är över så vill man ju inte ens se åt julmaten utan beställer bra mycket hellre en pizza eller något annat som inte alls har med julmat att göra. Nej, det är för mycket av det goda! Det här med julklappar är ju också intressant. Jag har sagt många gånger i min familj att vi borde införa lite spanska influenser i vårt firande (jag känner mig ju praktiskt taget lite som en halvspanjorska). Mitt förslag är att vi på julen umgås, äter god mat (inte överdrivet mycket utan lagom mycket), kanske spelar spel, återupplever gamla minnen genom fotografier/filmer eller gör något annat familjärt, varför inte åka gemensamt för att hälsa på de äldre i familjen som inte orkar/kan ta sig någonstans och so ofta sitter ensamna under juldagarna t.ex.? Efter julfirandet (julafton och dagarna efter) kommer mellandagsrean och då shoppar vi loss och handlar de julklappar som alla barn i familjen önskat sig genom tomten. "Klapparna" skulle bli hälften så dyra och barnen skulle till och med kanske kunna få några fler. Den 6 januari (Trettondagen) delas sedan julklapparna ut med dunder och brak, som det görs i Spanien. Den spanska traditionen är att det är de tre vise männen som kommer med presenter till Jesus. Detta brukar återspeglas genom att det går en karavan genom den spanska byn där tre vise män delar ut (läs slänger ut) julklappar till barnen på gatan. Jag antar att det är kommunen eller liknande som arrangerar detta och sedan får barnen förstås även julklappar av sina föräldrar i hemmamiljön. Under karavanen eller man kanske ska kalla det för festivalen så är det godisregn och en massa andra festligheter. Det barn som inte har skött sig får en stor kolbit :). Jo det är sant, förr fick barnen kol men idag får, en mindre god, stor och svart godisboll symbolisera det svarta kolet. Tänk så mycket pengar vi skulle spara om vi firade julen på detta sätt och tänk vilken julefrid vi skulle få :). Jag tror att jag skulle ha svårt att övertala min släkt att gå med på detta julfirande men håll med mig, visst finns det en poäng i mitt "alternativa julfirande"? :).

Innan jag avslutar detta inlägg och istället tar tag i alla ärenden på mitt skrivbort på jobbet så vill jag också att ni, mina kära läsare, ska tänka på att KRAMA VARANDRA I TRAFIKEN! Det råder snökaos lite här och var och väglaget är halt. Min kära syster, mina älskade systerbarn och vår lilla prinsessa körde av vägen här om dagen, vilket var en skräckupplevelse. De hade dock änglavakt så de klarade sig undan med lite ömma kroppar. Bilen var det dock värre med! Så håll i ratten och kör försiktigt!

Inga kommentarer: