Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



tisdag 2 november 2010

En kort tur på söder.

Lördag 30 oktober.

Efter fredagskvällens glittriga och glamourösa tillställning var jag och min sambo rätt trötta. Kvällen blev sen men befinner vi oss i Stockholm så vill vi gärna få ut så mycket som möjligt av vår resa :). Både jag och Benny, min sambo, älskar Sivletto så det fick bli vårt första stopp denna nästan vårliknande lördag i slutet av oktober. Det är så roingivande att sjunka ned i den gamla soffan med en kopp, ganska starkt, kaffe framför sig. Allt är härligt, inredningen, personalen, kunderna :). Det är som att tiden stannar och då det inte finns några fönster i lokalen är det lätt att försvinna sig bort till en svunnen tid. När man sedan väl har beslutat sig för att lämna denna härliga miljö och kommit upp för den otroligt smala spiraltrappan och ut på gatan är det som att få sig en "smocka" av ren verklighet :). Tyvärr hittade jag inte vad jag sökte på Sivletto denna gång vilket förde oss vidare till Daisy Dapper istället.

Daisy Dapper på Katarinabanggata är också en väldigt mysig butik. Denna gång upplevde jag att utbudet var stort och det fanns mycket att titta på. Jag provade flera klänningar, för det var det jag letade efter till kvällens rockabillyfest. De var alla väldigt fina men jag valde tillslut "den lilla svarta" :). Min tanke bakom det valet var att den är mer användbar då den går att bära vid flera olika tillställningar (se bild på den nedan). Efter att både jag och Benny shoppat loss, han på Sivletto och jag på Daisy Dapper, fortsatte vi mot medborgarplatsen för att så småningom fara tillbaka till Fridhemsplan och därefter ta bilen hem till Nyköping.

Bild tagen på Sivletto, den gröna koftan kikade jag lite på men den var lite för dyr för min plånbok. Notera den vackra tapeten i bakgrunden.

Vacker möbel som stod i "entrén" på Sivletto.

Den fina klänningen jag köpte på Daisy Dapper.
Foto: bilden är lånat härifrån.

Under promenaden fann jag denna gamla skylt.

Detta snygga bord lockade i ett skyltfönster och så klart gick vi in för att kolla vad mer butiken hade att erbjuda.


Det vore häftigt att ha dessa möbler som café bord i mitt café men det skulle kräva ett stort banklån först :).

Nästa inlägg: Halloween Rumble.

Inga kommentarer: