Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 28 november 2010

Tips!

Här om dagen damp nya numret av "Gårdar och torp" ned i brevlådan. Tyvärr blev den liggandes ett tag innan jag och min sambo kom oss för att slita bort plasten och titta på innehållet. Snön faller ju som alla vet så säkert till backen just nu och medan alla barnen skrattar och gör snöänglar så sliter vi arslet av oss med att skotta och ploga. Efter den hårda vintern förra året sa bonden ifrån med att hjälpa oss med plogningen i år igen vilket gör att vi får ta den själva. Som tur är så är min sambo, Benny, en hejare på bilar så han har byggt om vår fina traktor till en plog. Han har även byggt om sin "isbil" till en plog. Ha ha ja, ni skulle se den sistnämnda "bilen" det är ett mästerverk! När jag ser den tänker jag på en gammal kultfilm, nu kommer jag inte ihåg vad den heter...jo "Mad Max" ha ha, bilen är som direkt tagen ur den filmen ;). Hur som helst, tillbaka till "Gårdar och Torp" i och med att snön tar all vår energi (kan inte låta bli att undra hur det blir senare, jag menar vintern har ju precis börjat) så var våra ögon rätt trötta när vi väl började att bläddra i tidningen. Det som vi dock hann ta del av var att Länsmuseet i Gävleborg har lanserat en alternativ katalog till IKEA på facebook. Det är en kökskatalog som  de kallar "Byggnadsvårdarnas kökskatalog" och såhär beskriver de den på facebook:

"Hittar du inte heller det du söker i IKEA-katalogen? Trött på kökskedjornas marknadsföring av ”Lantkök” och ”Bondkök” som vid en närmare titt visar sig vara pärlspontsimitation i MDF? Det här är en alternativ kökskatalog från byggnadsantikvarierna på Länsmuseet Gävleborg. Här finns över hundra bilder på gedigna och personliga kök. Vi vill gärna ge en smula inspiration till att bevara gamla kök och visa exempel på kreativa, varsamma restaureringar".
Jag hann egentligen bara reflektera över att sidan fanns innan jag släckte lampan och föll i djup sömn :). Ikväll när jag satt och surfade lite så kom jag plötsligt ihåg vad jag hade läst kvällen innan och sprang direkt tillbaka till tidningen för att kolla vad det var det fakstiskt stod och sen gick jag in på nätet för att själv få ta del av kökskatalogen. Vi har själva byggt vårt kök i gammal lantlig stil. Det fanns inget kök innan att renovera så vi fick bygga upp ett ifrån grunden. Helst av allt ville vi hitta gamla köksdelar men det var svårt att få fram så till slut blev det ett IKEA kök, fast ett lantligt sådant och för att tona ut det nya byggde vi in gamla ting som t.ex. en antik kryddhylla ifrån rörstrand m.m. Vill verkligen rekommendera denna sida. Det finns mycket fint att titta på och framför allt så ger den inspiration.


Ett sådant här kök skulle jag vilja få till i vårt andra hus, i det hus som så småningom ska bära "Fröken Pralins" verksamhet (det är inte långt kvar nu men tyvärr så lämnades huset utan värme och tre element frös sönder vilket kommer att försena hela uppbyggnaden av "Fröken Pralin").


Om du är nyfiken på "Byggvårdarnas kökskatalog" kan du klicka dig vidare till dem här.

Inga kommentarer: