Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 17 november 2010

"Loppisturné på den sörmländska landsbygden", dag 3.

Söndagen den 14/11-10

Så vaknade vi till en ny dag, söndag, och den sista dagen på vår "loppisturné på den sörmländska landsbygden". Vädret var glädjande nog bättre än föregående dag och solen tittade till och med fram då och då under dagen. Klädkoden för dagen var "vintage" och sötast av oss alla var den lilla prinsessan :). Dagen skulle komma att bjuda vår gäst, Fancy Lane, på en söndagsutflykt till Taxinge Slott med en del planerade stopp på vägen.

Prinsessan på Valstaäng innan söndagsutflyktens start.

Kursen som jag gick hos Miss Madelin för någon månad sedan kom väl till användning. Fint va?


Prinsessan, som poserar, Fancy Lane och Benny innan de gjorde entré hos Sumpen, söndagens första stopp.

Foto: Fancy Lane
Den lilla värdfamiljen.

Denna söndag hade Sumpen loppis (ibland är det auktion). Det var många loppisbord och rätt mycket folk men enligt säljarna var besökarna inte så shoppingsugna.

Benny och Fancy Lane.

Gjorde dessa fynd på Sumpens loppis. Det är hållare till muggar som hör till "tv-kannan". Tyvärr saknades muggarna men jag hoppas på att kunna hitta några som passar till hållarna. Har förstått att dessa är rätt ovanliga och jag själv har endast sett en bild på dem tidigare. Är glad att jag hittade dessa och ännu gladare blev jag över att höra att säljaren endast ville ha 20 kr för dem (det var två med röda detaljer och två med blå och priset var för alla fyra!!).

Efter att vi alla gjort en del fynd hos Sumpen som gjorde oss nöjda och glada (Fancy Lane gjorde det bästa fyndet då hon köpte två Stringhyllor till ett extremt bra pris) gick färden vidare mot Taxinge och på vägen dit gjorde vi vårt andra stopp för dagen, på Hedlandet. Jag har hört talas om denna butik, som sägs vara som ett litet Ullared, men aldrig varit där, trots att jag bott i Mariefred under ett års tid. Det var inte så billigt som jag kanske hade trott men vissa saker var helt klart prisvärda och vi hade iallafall en del smått och gott med oss ut ifrån butiken.


"Polkadots" väskor. På den ena stod det "Shopping" och på den andra "Weekend". Om de inte hade varit så plastiga så hade de nog åkt med ned i korgen men de fick hänga kvar denna gång :).

För att hinna med så mycket som möjligt av dagen så hade vi ett ganska så tidspressat schema och färden mot Taxinge Slott tog därför snart, efter stoppet på Hedlandet, fart igen.

Tjejerna i baksätet passade på att ta en "powernap".

Fin allé på vägen till Taxinge Slott.

Taxinge Slott.

Hela omgivningen kring slottet var dekorerat med juldekorationer, vilket var väldigt vackert och skapade en varm julkänsla, även hos mig som inte är så "julkär" annars :).

Resesällskapet på väg mot Slottscafét och det underbara och lockande...

...kakbordet! Fancy Lane var dock måttligt imponerad. Mycket innehöll nötter, vilket hon är allergisk emot så valet av allt det goda blev inte så enkelt som hon hade tänkt sig.

Då det var mycket folk på slottet, p.g.a. julmarknaden hade det satts upp ett partytält i anslutning till cafét som värmts upp. Det var inte lika mysigt där som inne på själva cafét men dock helt okej.

Prinsessan (som mumsar på en skinkmacka) och Fröken Pralin med en ljuvlig (men dyr) räkmacka!

Benny, hela resans chaufför vilket vi älskar honom för :), och Fancy Lane.

Prinsessan spanar in de fina stöpta ljusen inne på slottet.

Hi hi, lite rolig blid.

Julmarknaden bestod mest av hantverk men också en del mat så som, ostar, korvar, glögg, mandlar etc.

Hantverk i stallet.

När det blev mörkt lyste alla lampor och ljusslingor upp hela slottsomgivningen. Det var väldigt stämmningsfullt och vackert men för att hinna med vårt sista stopp, Qvartinge Antik, hann vi inte stanna så länge efter mörkrets inbrott utan var tvungna att fara vidare.

Qvartinge Antik

Gamla fina biostolar.

Otroligt snygga barberarstolar. Hade gärna köpt dem men de kostade säkerligen en hel del.

Vänta nu...inte ligger väl Djursholm däråt?

Utsikt över "Djursholm" :). Här fann jag faktiskt en del fina kläder. Köpte bl.a. en klänning med tillhörande kavaj. Den var (ovanligt nog) lite stor för mig men tar jag den till en duktig sömmerska så går den att sy in och då kommer den att sitta jättefint (bild kommer senare). Värt att veta är att det är väldigt kallt, så här års, på de övre våningarna i antikhandeln. Jag provade klänningen och jag kan säga att det var svinkallt!

Fynd som jag och Benny gjorde i Qvartinge:

Vi köpte några fler nummer av "Piff", några som vi inte hade.

Reklam för rengöringsmedel, rätt cool eller hur?

Benny hittade en gammal brandsläckare.

Han hittade också "Kvickrot" i orginalförpackning.

Fancy Lane fann denna gamla rakhyvel på en av loppishyllorna och då hon inte behöver den själv gav hon den till Benny som föll för den direkt.

Gammal parfym i fin flaska (10kr).

Fancy Lane hittade även saker till mig att fynda, en gammal förpackning till en filmrulle. Den film som legat i denna heter "Tänk om...".

Den här boken kommer jag skriva mer om i kommande inlägg. I "Piff" tidningarna nämns denna och enligt mannen som har antikhandeln så är boken väldigt intressant ur ett människovärde perspektiv. Tänkte ögna igenom den och sedan eventuellt delge er en del av budskapet i den.

 
Efter en lång men fantastisk dag gick så "loppisturnén på den sörmländska landsbygden" mot sitt slut och resan fortsatte på så vis till turnéns sista stopp, Fridahemsplan, där Fancy Lane fick hjälp med att bära upp alla sina fynd till sin lägenhet i utbyte mot ett toalettbesök :). Trötta men väldigt nöjda och glada styrde slutligen min kära chaufför bilen åter mot Valstaäng och de vackra omkringliggande ängarna :).

Tack Fancy Lane för en underbar helg! Den får vi se till att göra om, dock kanske med andra mål!
Tack Benny för att du körde oss vart vi ville :).

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

En topp 10 helg i mitt liv. Mys!!!