Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 9 januari 2011

Krönika 2010

"Januari börjar året, februari kommer näst, mars och april har knopp i håret...", är det inte härligt att vi äntligen är över på "rätt" sida av året :). Snart nalkas det vår och sedan sommar...*drömmer mig bort till böljande hav och värmande sol*. Ok, jag vet att det kanske är att vara lite väl optimistisk för det kommer säkerligen att falla flera decimeter med snö innan vårsolen på riktigt får möjlighet att väcka det som har sovit till liv, men ändå...vi går iallafall mot ljusare tider :).

Jag utlovade i ett tidigare inlägg att jag skulle tänka tillbaka på det år som precis har avslutats för att sedan delge er några guldkorn samt eventuellt någon kolbit ifrån 2010 :). År 2010 har för mig, sammanfattningsvis, innehållit stor sorg, glädjande återförening, kärleksfulla ceremonier, sensuell och glamourös dans, tatoos, vintagekultur, loppisäventyr och framförallt skapandet av "Fröken Pralin" med allt vad det innebär- verksamhet, blogg och alias :).

Ni som följer min blogg vet att år 2010 var ett ganska olyckligt år, allra mest för en del nära och kära i min omgivning. Egentligen borde jag kanske inte skriva om det här på min blogg men då det var något som följde mig under hela året så vill jag ändå nämna det. Det var såhär att jag i början av året genom mitt arbete var med och delgav en äldre kvinna att hennes man hade gått bort (jag var för övrigt livrädd för detta uppdrag då jag inte hade en aning om hur jag själv skulle komma att reagera när dödsbudet lämnades, men det är en annan historia). Med mig på detta uppdrag var en kollega och även en präst. Det var en sak som prästen sa, i samband med dödsbudet, som jag har funderat mycket på. När damen, vars man hade gått bort, sa att det är så många i hennes närhet som har lämnat vår jord och att det nästan bara var hon kvar nu, svarade prästen henne att människor i hans "värld" benämner det aktuella året för ett "skördeår". Jag reagerade kraftigt (inombords) på vad han sa. "Skördeår"!?! "Vad säger människan", tänkte jag. Senare, ju längre in i år 2010 vi gick så började jag att undra, på riktigt, om prästen ändå inte hade haft rätt för jag har aldrig tidigare varit med om att så många liv har släckts i min omgivning som det har gjorts just i år. Lägger jag sedan till personer som fått andra smärtsamma besked när det gäller sjukdomar så blir antalet olycksdrabbade ännu fler. Jag ska inte gå in mer på detta men vad prästen sa, att år 2010 i hans värld var ett "skördeår," har förföljt mig och idag är jag beredd att själv påstå att 2010 var ett s.k. "Skördeår".


Nu är det dock nytt år, år 2011, och med det nya året kommer nya tankar och nya utmaningar :).
Förutom att år 2010 var ett år då många bar på djup sorg så var det också ett år fyllt av spännande upplevelser och mycket nostalgi :). I maj månad, exempelvis utökades min tatuerade arm med ytterligare ett motiv. Det var "Pelle" som designade den efter uttalade önskemål. En rolig detalj i tatueringen är att nyckeln är en avbildad kopia av en gammal skåpsnyckel som finns i vårt hem.
I år hoppas jag att kunna komplettera den ännu mer :).

2010 var även "Burleskvärldens" år. Förutom att de fantastiska "Knicker Kittens" hade flera shower så ordnade en del av medlemmarna i gruppen även Stockholms absolut första Burleskfestival! För er som inte var där kan jag säga att ni missade nog missade den coolaste festligheten i år (förutom Fröken Pralins garagefest förstås ;)).

På festivalen uppträdde min allra bästa vän någonsin, Miss Fancy Lane!! Jag var stolt som bara den och jag har aldrig sett upp till någon så mycket som jag gjorde när hon stod på scenen. Tänk er själva, på stora scenen på Berns, BERNS!! Förstår ni? Inför hundratals människor och hon gör ett nummer som hon aldrig har gjort tidigare. Det var ett "once in a lifetime" ögonblick! Ahh...det var snudd på att Fröken Pralin fällde en tår :).

Fröken Pralin, Bagaren med bl.a. Ann, en väldigt härlig och nyfunnen vän :).

Våren bjöd även på Ballroom Rumble #8 på Temakrogen i Nyköping. I år upptäckte jag rockaillybandet "The Beat From The Pallokaville", ett superband som fick hela dansgolvet att gunga!

År 2010 kom denna snygga och urmysiga kille in i Fröken Pralins och Bennys liv, på mer än ett sätt (hi hi). Vår gode vän har varit med oss i vått och torrt, i Burleskvärlden likväl som på Rumble och bilträffar :). Ser fram emot ett kommande år med än fler utflykter och festligheter tillsammans med honom. Nästa planerade utflykt blir till "Live and Jive" i Katrineholm.

Det var också året då jag vågade på mig stora förändringar...
jag klippte lugg! Jag har låtit den växa ut igen men när jag ser denna bild så får jag lust att klippa den kort igen. Att jag har valt att spara ut den lite beror främst på att jag vill kunna ordna till med lite lockar och "curls" enligt den metod som jag lärde mig av Miss Madelin. Hm...vad tycker ni? Kort eller lång lugg?

Den 1 juli förlovade jag och Benny oss och i stället för förlovningsringar valde vi att tatuera oss.

Min duktiga tatuerare designade den åt oss och den kunde inte ha blivit bättre :). Texten intill tatueringen lyder: "Day after day" :).

Den årliga "Garagefesten" är ju förstås en höjdpunkt på det gånga året! Årets fest slog helt klart förra årets, 2009, så det ligger höga förväntningar på 2011 års fest må ni tro. Jag kan glädja er med att kommande fest kommer att äga rum något tidigare än förra årets!

Temat på "Garagefesten 2010" var "Rockabilly"! Under sentimmarna "dansade Fancy Lane för sig själv" medan hennes "livvakter" inte lämnade henne med blicken ;). Under årets fest fick festdeltagarna inviga butik "Fröken Pralin", se film på en bioduk i garaget, kika på veteranbilar, dansa och tävla :).  "Garagefest 2010" kom i år också att verka som "matchmaker" ;).

 
Midsommar firades i goda vänners sällskap på "ängen". Denna bild är inte optimal men jag tycker hemskt mycket om den ändå. Det är midsommarnatt, klockan är över två. På vägen ned till granngården går Benny och vår käre granne Bernt. De strosar, småpratar och är lagom "lulliga" :). Väl hemma hos Bernt bjöd han in oss för husesyn och vi blev kvar till klockan fyra på morgonen :). Bernt är en fantastisk man som vi bryr oss mycket om. Under år 2010 har Bernt flyttat in i våra hjärtan och vi kanske i hans :).

Bästa nyupptäckta utflyktsmål var helt klart Visingsö. Bäst på ön var den gamla uppbyggda macken (läs mer om den i ett tidigare inlägg).

Förutom macken var Kafé Öbergs (också det på Visingsö) ett guldkorn ifrån förra året!

Årets utlandsresa gick till Caella, en ort straxt utanför Barcelona! Bästa utflyktsmål i området var kaktusparken och den kilometerlånga stranden.

I Barcelona var denna artist klart den bästa på gatan ibland många andra. Här söker Edward Scissorhands (som för övrigt är en fantastisk karaktär) kontakt med vår lilla prinsessa som stod och gömde sig bakom oss :). 

Förutom Burleskfestivalen så var "Nostalgifestivalen" ett måste under sommaren. Tyvärr var vädret inte så bra men trots det så var det en enorm upplevelse. Egentligen skulle en del av festivalen ha varit i "Tångahallen" men bara några dagar innan festivalen började så brann hallen ned till grunden. Arrangörerna stoppades dock inte av detta utan smällde upp ett giganiskt tält i vilket det såldes nostalig/retro/vintage-saker under dagen och på kvällen förvandlades det till ett enormt partytält! Vi håller tummarna för att festivalen arrangeras även i år. Då blir vi fler som reser ned till Småland och Vårgårda :).

Den här tuffa lampan fanns bl.a. att köpa under ovanstående festival.

Man brukar säga att det alltid föds något gott ur något ont...det mest betydelsefulla som hände mig år 2010 var att jag och min syster fann varandra igen efter en lång tid isär. Det är absurt hur livet tenderar att utspela sig. Årets största sorg var att vår morfar somnade in i slutet av mars. Ur vår sorg föddes en stark känsla av att livet är skört och att det är alldeles för kort för att kastas bort. I och med detta lyckades jag och min syster att knyta banden mellan oss åter och denna gång knöt vi dem starkare så att det inte är lika lätt att vi glider isär i framtiden. En av höjdpunkterna under året var att jag och min syster spenderade sommarens sista semesterdagar i Stockholm tillsammans med årets (och alla års) bästa vän Fancy Lane. Stockholm befann sig verkligen i våra hjärtan och den ro, lugn och lycka som vi båda, både min syster och jag, upplevde i Stockholm gjorde att vi väntade med att fara hem in i det sista.

Stockholm bjöd på "Kulturfestival" och i samband med det fick vi äran att ta del av denna fantastiska grupp som visade sin publik ett par otroliga akrobatiska nummer.

År 2010 tog min syster ett stort beslut.

Fancy Lane hittade äntligen en fyrklöver och...

...år 2010 var också det år som Fancy Lane utbrast: "ja, jag förstår varför jag fick hångla"! ;)

Jag måste säga att trots att prästen meddelade att år 2010 var ett "skördeår" och trots att jag faktiskt också upplever att så är fallet så inser jag, efter att ha gått igenom mina minnen ifrån året, att det också var ett år fyllt av glädje, nya upplevelser, kärlek, en fantastisk sommar, festivaler m.m. Jag har under året tagit ett steg in i en annan värld, en värld där jag har kommit på att jag i mitt hjärta inte är mitt yrke utan att jag är den som så sakterliga börjar att ta form och plats både hos mig och andra, nämligen "Fröken Pralin"! Som Fröken Pralin ser jag fram emot att få bjuda er, mina kära läsare, på en massa smått och gott under våren och framförallt ser jag fram emot att så småningom få bjuda in er till min nya butik där det bjuds på kaffe med dopp medan ni vandrar runt och spanar in miljön, de vackra gamla klänningarna, sakerna samtidigt som ni bara andas in den friska lantluften.

Gott Nytt År på er alla och ta till vara på det nya året!

4 kommentarer:

Fancy Lane sa...

Mycket tought shit. Men mycket coolt och kul också som hänt.

Angående förändringar så var ju kvällen när jag hade leopardklänningen och du din fina lugg lite av förändring för oss båda när jag helt plötsligt hånglar upp nån på ett uteställe ;-) Medan andra drar igång larmet!

Fröken Pralin sa...

Ha ha, ja, det var en del tuffa saker som vi alla fick utstå, bäst att vara ärlig :).

När jag gick igenom året insåg jag att vi också har gjort en hel del häftiga saker tillsammans...oopps!...nu kom jag på att jag glömde bort vår loppisturne...nä, jag får komplettera med den sen :).

Utekvällen i Trädgården var en mysig händelse, trots att jag drog igång larmet ha ha! Lämnade den delen osagd i mitt inlägg :).

Fancy...du är en orsak till att året 2010 ändå blev så bra som det blev. Tack för "frizonen" på Fridahemsplan! Många hjärtan till dig!

Fancy Lane sa...

Ja, jag förstår varför jag fick hångla den kvällen och jag förstår varför vi är bästa vänner ;-)
Piss Puss

Kattis sa...

Till Frida, underbara Frida. vill tacka och ge dig många kramar. Tack för att jag och min syster fick bo hos dig våra härliga sommar dagar 2010. De dagarna upplevde vi mycket och jag tror att de dagarna gjorde så att vi kom närmare varandra..uppskattar din vänlighet mot mig och hoppas att du vill komma och bo hos mig så jag får ge dig min vänlighet tillbaka... : )
Till min Siss... fröken pralin!
vill ge dig beröm för din blogg, du ger mig chansen att följa din vardag, dina tankar och ger mig möjligheten att veta mer om dig. Uppskattar och älskar dig så mycket. Bilderna du har med på bloggen där jag tar ett stort beslut om en förändring i mitt liv, kanske ett beslut som var fel men inget jag tvekar om. Sträcker på mig och känner mig stark att jag gjorde det. Hade ett bra liv men ville ha ett bättre.. tiden får visa.. Just nu är jag nykär och så förtjust i den goda snygga vännen.. : )och mina barn gillar han.. Fabians kommentar: Han är JÄJÄ cool : )
....SISS