Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 28 januari 2011

Lite nya fynd

Äntligen är januari snart slut! Sakta men säkert går vi mot våren och den efterlängtade solen :). För alla er som inte ännu har noterat det så är det har "Rocketroom" 5-års jubileum i morgonkväll på medborgarplatsen (läs mer i annonsen till vänster i min blogg). Vi är ett litet gäng ifrån Nyköping som kommer att åka upp. Jag har ju tur att ha världens bästa kompis som lämnar över hela ansvaret för sitt lilla hotell till mig, fick t.o.m. egen nyckel (nu får hon den aldrig tillbaka ;)). Ser fram emot en helg i Stockholm. I morgon blir det, förutom partaj på kvällen, besök på Sivletto, Daisy Dapper och denna gång är jag sugen på att göra ett besök på Beyond Retro också. Har jag tur så hittar jag något fynd att ta med mig hem :).

Jag tänkte att jag skulle delge er ett litet pyssel jag gjort :). Jag fick ju en massa snygga "filmisar" i vykortsformat av Fancy Lane, minns ni? I samband med att granen kastades ut kände jag att jag ville göra om lite hemma, eller jag ville kanske mer sätta lite "piff" på tillvaron. Jag har haft en gammal "låda med fack" ståendes i vardagsrummet länge. Den har inte haft någon funktion utan den har mest tagit plats. Att den har stått kvar har berott på att jag ha velat använda den till något men jag har liksom inte kommit på till vad. Plötsligt fick jag en idé och kreativiteten sprudlade :). Titta så tufft det blev!

I varje fack har jag ställt olika fina dricksglas och bakom "lådan" har jag satt en ljusslinga som ramar in allt på ett coolt sätt. Under detta har jag ställt ett litet äldre bord med några eleganta glaskaraffer. Jag blev faktiskt rätt nöjd över mitt lilla projekt, vad tycker ni?

På tal om projekt...det går ganska trögt med "Fröken Pralin". Jag försöker vara där och göra i ordning så ofta jag kan men saken är att det fortfarande är för kallt att hålla på att måla eller tapetsera. Det enda rummet som är någorlunda i ordning (dock långt ifrån klart) är köket. Skåpet i hörnet är nytt, vilket ni säkert förstår men bordet och köksstolarna har jag ärvt ifrån min morfar och barnstolen har jag köpt på en second hand butik för endast en 50-lapp!

I en annan del av köket hänger mina fina förkläden. Jag är nog lite av en samlare av förkläden, utan att jag egentligen vetat om det, för när jag började att riva i alla saker fann jag att jag hade köpt på mig en hel del, och de är alla väldigt vackra. Det prickiga förklädet i bakgrunden är köpt på Åhléns nyligen men de andra har ett par år på nacken :).

Igår tjänstgjorde jag i Katrineholm och förutom att jag besökte min morfars grav så var jag tvungen att också göra ett litet besök på "Möbelmagasinet". Denna gång var det mer ordning och reda där jämfört med hur det var sist, då var det svårt att hitta saker för allt låg slängt huller om buller. Alltså om ni någon gång är i närheten av Katrineholm så måste ni bara stanna till och göra denna stora butik ett besök. Det finns allt och lite till där. Igår letade jag fram detta ur gömmorna :)...

...gamla året runt tidningar i från 50-talet...

...Femina ifrån samma årtioende...

...dessa flätade flaskhållare...

...som passar alldeles utmärkt till mina gamla flaskor...

...ett ZINGO fat i plåt, som Benny fick i present av mig :)...

...en gammal fungerande klocka i retrostil och...

...EN STRINGHYLLA!!!

Ja, det är helt sant! Jag hittade en äkta stringhylla med tre hyllplan och vita stålbågar :). Jag fick betala lite för den, 500 kr, men de jag har budat på, på exempelvis Tradera, har gått för ännu mer! Jag är så glad för hyllan och kan knappt vänta på att få upp den på väggen. När den är uppskruvad ska jag lägga ut en bild så att ni får se va fin den är :).

2 kommentarer:

Clinen sa...

Åh, nu blev jag riktigt avis på dig! En äkta string med vita gavlar. Precis vad jag vill ha! =)

Fancy Lane sa...

Vad fint det blev med filmisvykorten!