Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 6 februari 2011

Ibland har man tur...

Så var det söndag igen! Helgerna försvinner oerhört fort. Om jag någon gång får för mig att bli politiker ELLER om jag skulle bli egen företagare så ska jag införa 3 dagars ledighet i samband med helg. Söndagar är sådana dagar som jag upplever egentligen inte är en "vilodag". Jag spenderar hela dagen med att försöka hinna göra sådant som måste vara gjort innan veckan börjar igen. Många gånger tänker jag: "om jag bara hade en dag till ledigt så skulle jag kunna gå tillbaka till jobbet utvilad. Men men...nu är jag varken politiker eller egen företagare så det är bara att försöka masa sig upp när klockan ringer, innan tuppen hörs gala! Detta var en parentes, här kommer det verkliga skälet till mitt inlägg.

Det är många i min omgivning som rensar i sina gömmor och här om dagen fick jag en hel del kartonger fulla med en massa smått och gott. Det är alltid lika spännande att se vad som hamnar i dessa kartonger, vad andra ansett som "skräp" eller sådant de klarar sig utan :). Den här fina turkosa skålen t.ex. Kan det vara Glimma tro? Någon som vet?

Ljuslyktorna bredvid skålen har jag fått ärva av Fancy Lane. Idag pryder de fönsterbläcket i gästrummet :).

Den är väldigt detaljerad, t.o.m. i botten.

Den här otroligt söta porslinshunden låg inlindad i tidningspapper alldeles ensam. Jag tyckte synd om den så den fick följa med in till mig och hamnade i stringhyllan (som jag älskar) i sovrummet :).

En annan vacker figurin.

Förutom att jag hade lite tur att hitta några guldkorn ibland saker som andra rensat bort så hade jag tur att fynda några riktigt fina damtidningar i samband med att vi var på genomresa i Jönåker, och då passade på att stanna till vid "Kalle i backen". Jag förundras över hur snygga omslagen var förr. Varför ser de inte alls ut så idag? Titta bara så vackra de är!



En ram kring dessa och jag har skapat mig tre fantastiska tavlor :).

Jag hittade också några gamla fototidningar i från år 1951. De innehöll tyvärr inte så mycket bilder men jag vill visa två av dem jag ändå hittade.

Är den inte härlig!

Ett gammalt foto över Slussen.

Jag har kommit på att det är roligare att köpa tidningar ifrån förr än att lägga en massa pengar på de vi finner i tidningsståndet idag. Inte bara för att de äldre är mycket billigare utan för att de helt enkelt är roligare att läsa och framförallt otroligt inspirerande. Jag har ju samlat på mig en del nu och några av dem finns att köpa hos Fröken Pralin så småningom, ett litet tips :).

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

OMG! Oavsett om det är Glimma eller Eda så var det fab!!!!!! Avis!
Och vad kul med så gammal Vecko-Revyn. Och gamla Slussenbilden.
Fancy fynd!