Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 18 februari 2011

Swedish grace, "snowflake"

Ett av mina senaste inköp, två av sex te koppar av märket Swedish Grace (nationalserivsen)/Rörstrand. Jag började att samla på en som är vit med guldkanter för ett par år sedan men kort därefter såg jag denna design och förälskade mig i den. Det är inte så ofta som jag stöter på denna servis men när jag gör det är jag beredd att betala en hel del för att utöka min servis. Nedan ser ni de delar jag fått ihop hitintills. Kanske känner ni någon som säljer delar? eller kanske vet ni mer om designen? Berätta gärna i så fall.

En såsskål. Minns faktiskt inte riktigt vart jag fick tag i denna men jag tror att jag vann den på Tradera.

Denna gräddkanna tillsammans med sockerskålen under var de två första delarna som jag köpte. Dem hittade jag för cirka fyra år sedan på en liten loppis i Vadstena.


För en tid sedan ropade jag in ett antal assietter på Tradera. Nu är det bara att fortsätta sökandet efter kaffekannan, tekannan, kaffekopparna etc.

Är de inte dekoren vacker?

2 kommentarer:

Clinen sa...

Åh, vilken söt servis! Verkligen jättefin. =)

Fröken Pralin sa...

Ja, jag tycker mycket om den :). Något som jag inte sett till är mattallrikar i både denna och den andra, vita servisen, som jag har. Det vore roligt att så småningom få den komplett.