Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



måndag 28 februari 2011

Ett hem i förändring.

Vi älskar väl alla våra hem men det jag älskar mest med vårt hem är alla fantastiska solnedgångar som vi kan njuta av direkt ifrån vårt sovrums- eller vardagsrumsfönster. Ni kan tro att det fotas en hel del :). På somrarna brukar jag och Benny sätta oss på en liten kulle precis intill gärdet och beskåda solnedgången inlindade i en filt med ett glas vin i handen. Åhhh...längtar verkligen till sommaren, eller åtminstone vårvärmen. I morgon går vi in i mars månad, jag hoppas verkligen att vi inte behöver stå ut ed minusgrader i en månad till.

Solnedgången som på bilden ovan speglade sig i vardagsrumsfönsret.

Möblerade om lite här om dagen. Vardagsrummet blev bra mycket öppnare och trevligare på något vis. När vi byggde huset hade vi problem med vart vi skulle göra av tvn. Vi ville behålla magasinkänslan och det gamla i huset och då är det inte så kul att ha en stor tv mitt i allt. Efter hand löste vi det med med att "stoppa in" tvn i ett gammalt skåp. Skåpet, som är ett loppisfynd, rymde även DVD´n och lite annat smått och gott som vi ville "gömma" undan.

Intill vardagsrumsdelen gjorde jag en liten skrivhörna, där prinsessan kan göra sina läxor eller vi vuxna skriva inköpslista eller något annat kul ;). Den röda boken på bordet är en gästbok som jag köpte på rean, tänkte att det kunde vara kul att ge våra gäster en möjlighet till att lämna några avtryck efter sig.

Vardagsrummet taget ur en annan vinkel. I hörnet längst in i rummet ser ni ytterligare ett loppisfynd, ett gammalt hörnskåp (vågar knappt säga att vi fick det för 30 kr, så jag viskar det ;)). Bjälkarna i taket är orginal, sedan 1900. Älskar dem!

Allrummet på övervåningen är ett sådant rum som jag ständigt håller på att möblera. Jag vet inte vad det är men jag har inte riktigt fått till en miljö som jag trivs med. La ned lite själ i att försöka skapa en varm känsla i rummet och tror att jag lyckades tillslut. Saken är nog att vi inte har vetat vad vi ska använda utrymmet till. Idag är det ett sällskapsrum med gamla leksaker och spel. Prinsessan har ett ganska litet rum så tanken är att det ska fungera som en förlängning av hennes rum men också som ett rum för familjen där vi kan umgås, spela, lyssna på toner ur den gamla radion eller som här på bilden, göra läxor :).

För att skapa lite charm i rummet formade jag en ljusslinga till ordet "leva"! Jag satt och lekte lite med vad jag skulle kunna skriva och orden liksom formad sig själv. Hade förstås kunna skrivit "Love" men jag gillade "leva" på något vis :). Jag kan erkänna att jag snodde idén ifrån det senaste numret av "Lantliv" där de tipsade om en blogg som heter "annaleenashem" på blogspot. I tidningen presenteras en bild i vilken annalena har skrivit "sol" (om jag minns rätt) med en liknande ljusslinga. Jag tejpade fast slingan så vi får se hur länge den sitter kvar.

Då våren verkar dröja köpte jag in lite tulpaner som jag placerade på övervåningen på ett gammalt hörnskåp som jag fyndade på en auktion i somras. Min fina trähund (säkert den äldsta leksaken i min samling) gjorde sig fint i sammanhanget :).  Nu är det bara sovrummet kvar som behöver en lite omtanke och styling.  När allt är städat och klart är det nog tid för att bjuda in lite gäster, kanske kan jag få ett gäng tjejer att komma på besök, fin besök ifrån Stockholm kanske?

4 kommentarer:

Annsan sa...

Vad fint ni har det! :)

Fröken Pralin sa...

Tack :)! Du får komma och hälsa på med Fancy någon gång, eller stanna till om du har vägarna förbi vid något tillfälle :).

ulrika sa...

Åh, vad mysigt ert hem ser ut teresie. Får lite sverigelängtan...
kram från vårt el puh.

Fröken Pralin sa...

Hej Ullie! Vad roligt att du har hittat till min blogg :). Du kan tro att jag kan få el Phu känningar ibland, men jag förstår att du saknar Svedala, vet ju hur det var när jag själv bodde där nere :). Vet du, kommer nog ner i april eller maj. Är du där då? Vore hemskt kul att ses! Många kramar