Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 15 oktober 2010

Borta bra men hemma lika bra.

Vill inledningsvis meddela mina kära läsare att Fröken Pralin har återvänt till sitt hemland efter en kortare utlandsvistelse i Europa :). Resan var mycket bra men dessvärre så var den inte så inspirerande ur en nostalgisk synpunkt, inte den nostalgi som jag skriver om i bloggen åtminstone, även om jag personligen alltid känner mig nostalgisk när jag befinner mig i mitt andra hemland, Spanien :). Fördelen med att komma hem denna gång är att jag får sova i min egen säng för fy vad hårda sängar de hade på hotellet :).

Jag tog dock några bilder som jag vill dela med er men tills dess hoppar jag från Spanien till Vårgårda och försommaren 2010.

I samband med att jag letade efter en bra present att ge till min sambo när han fyllde år i våras så hittade jag en annons om en nostalgifestival i Vårgårda. Festivalen inkluderade en stor veteranbilsutställning, nostalgisk samlarmarknad, antikrunda, 50-tals tivoli, tävling i bästa tidsenliga klädsel, uppvisning i Lindy Hop, danskurs och en stor nostalgifest. Som ni förstår så var ju festivalen som klippt och skuren för mig och min sambo. Jag tog reda på att Vårgårda ligger i riktning mot Alingsås, för jag hade ingen aning, pratade med min sambo och kort därefter hade vi ordnat med allt, lånat en husbil, bokat campingplats och planerat vår resa :).

Foto: bilden har jag lånat härifrån, Sunjay Production AB.

På fredagen den 11 juni bar det iväg. Tyvärr drabbades festivalen av, inte bara dåligt väder, utan även av en objuden gäst som hade inackorderat sig i Tånga Hallen, där stor del av festligheterna skulle äga rum. Jag följde aldrig upp vad som egentligen hände men som jag förstod så hade gästen försökt att värma sig genom att starta en liten brasa i hallen vilket resulterade i att hela hallen brann ned! Ganska snart meddelade dock arrangörerna att festivalen ändå skulle bli av och när vi väl kom dit, efter många timmars resande, så hade de ställt upp ett jättepartytält på den plats där hallen tidigare låg.

Som jag nämnde så var vädret inte heller på festivalens sida, vilket var otroligt synd. Men bra väder eller inte, vi var iallafall där och såg fram emot en helg helt i nostalgins tecken.




Campingen var full av gamla bilar samt husvagnar, många s.k. ägg. Det som är kul med veteranbilar är att de har en otrolig design samt att detaljerna gör dem till rena rama konstobjekt, tycker ni inte?

Fröken Pralin på samlarmarknaden iklädd i en turkos "polkadot" klänning. Min mening var inte att vara så påklädd men det var hemskt blåsigt och kallt så jag fick helt enkelt prioritera :).

Samlarmarknaden skapade en massa "ha-begär" kan jag säga.


Denna jukebox var det verkligen samlarvärde på. Den var till salu för 36.000 kr!

Veteranbilsutställningen.

Den sjungande frisören/barberaren.


Liten utställning av Hagströms gitarrer.


Utställning av gamla filmplanscher.


50-tals tivolit.

Detta var helt klart barnens höjdpunkt på festivalen.

50-tals hjulet.

På marknaden fanns en hel del leksaker. Något som intresserar mig då jag har en egen liten samling. Dessa var dock samlarobjekt och kostade därefter :).

Den berömda "TV-kannan". Har två själv som jag fyndat på loppisar, en blå och en helvit.

Väldigt vackra kläder fanns att fynda. Jag köpte två klänningar ifrån 50-60-talet för endast 75 kr st.

För "endast" 375 kr kunde denna fantastiska John Travolta docka bli din :).

Vad är väl en festival utan en tatuerare?

Den här gamla bussen tog festivaldeltagarna mellan Vårgårda och festivalområdet.

Den största delen av marknaden var förlagd i det stora tältet som slagits upp efter att Tånga hallen brunnit ned. Men även utanför tältet stod "knallar" uppställda utmed hela området. Problemet var att det blåste storm utomhus vilket gjorde att en del "knallar" hade svårt att hålla sina saker på plats. Jag och min sambo kände dock att har man åkt så långt för att delta på en festival så är det bara att acceptera läget och försöka njuta av den ändå, trots det hemska vädret. Efter en heldag på marknaden och en del inköp gick vi såsmåningom tillbaka till husbilen för att vila lite och för att så smått börja att göra oss i ordning inför kvällens nostalgifest :).

Mer om den i nästa inlägg.

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Äntligen är du tillbaka!!!
Piss Puss