Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



tisdag 5 oktober 2010

Fantastiska ting!

Ja, då var det lördag igen, vilket innebär, som oftast, en tur in till stan och till alla härliga loppisar. Några kanske inte uppdaterar sig så ofta och då blir det bara ett snabb varv men så finns ju "Öppen Hand" där det ständigt kommer in nya saker och det är ju först till kvarn som gäller. "Öppen Hand" har öppet två gånger i veckan och som alltid ett tag innan dörrarna slår upp står kunderna ivriga och väntar som en lång orm utanför. Det är otroligt hur vi människor fungerar men jag kan säga att det är lika bra att avvakta någon minut innan man beger sig mot dörrarna för annars riskerar man att få en armbåge i sidan. Sen när man väl är inne är det faktiskt inte så farligt trångt. Det verkar som att alla är intresserade av olika saker så då sprids folk ut ganska snabbt.

Just denna lördag, nu i helgen, hittade jag inte så mycket på "Öppen Hand" men det jag hittade var detta:


En gammal tapetrulle med ett otroligt vackert mönster! Synd att det bara fanns en rulle. Jag hade faktiskt tittat på tapeten ett antal gånger men inte slagit till. Denna gång kunde jag inte låta bli så jag slog till, för en tia var den min :). Visst är den vacker!



I lådan med tapeter hittade jag även denna rulle som jag också tyckte var fin. Jag tror att jag kommer att använda denna tapet i mitt projekt som jag nämnde tidigare (jag lovar att berätta mer om det inom kort).


Efter "Öppen Hand" for vi vidare till mjölkcentralen där det var utförsäljning på alla varor då ägaren har andra planer för sin verksamhet. Jag har rotat igenom det mesta i lokalen, som är gigantisk, och som vanligt hittade jag en del saker som var lite roliga. Jag kan uppenbarligen inte åka på en loppis utan att handla något, på gott och på ont ;). Den här saken (se bilden nedan) var verkligen kul! Jag hade sett en liknande i en bok som jag tittade i när jag var på kurs hos "Miss Madelin" för några veckor sedan. Tyckte att det var synd att låta den ligga kvar så jag tog med mig den hem :).


Bilden nedan är den bild som jag såg hos "Miss Madelin", den ger en idé om hur huvan (vad kallas den egentligen?) ovan fungerar.


Foto: "Fancy Lane".

Och så var det de omtalade skorna som jag har skrivit om i tidigare inlägg. Även de fick följa med hem denna gång. Då jag inte kan ha dem själv, de är lite förstora så finns de till försäljning hos "Fröken Pralin". Jag har några spekulanter redan på dem men inga affärer har gjorts än. Till skillnad ifrån den tidigare bild som jag lagt in så visar denna bild klacken på skon. Storleken på skon är "5".





 Husmoderns Köksalmanacka ifrån 1968. Den är full av roliga recept och fina reklambilder. Jag har några av dessa sedan tidigare men om jag minns rätt är samtliga ifrån 60-talet. Skulle gärna få tag på någon ifrån  50-talet. Någon som har en kanske? Denna almanacka har inga kommentarer inuti. Ibland har de tidigare ägarna varit ihärdiga och antecknat varje dag och varje månad. Kommentarerna ger lite charm till böckerna men det är klart en helt tom bok kanske också är roligt att ha?


Exempelbild ur boken, en aptitlig sallad ;).

Jag kan berätta att på mjölkcentralen så ligger de mesta i kartonger just nu så vill man fynda gäller det att man har tid på sig samt att man verkligen rotar igenom de kartonger som ser interessanta ut. Denna fina bricka hittade jag bl.a.


Måste putsa upp dessa skor men jag kan säga att de var som gjorda för mina "små" fötter ;). Jättesköna och faktiskt ganska fina, tycker ni inte? Faktum är att det fanns en hel del kläder och skor på mjölkcentralen men tyvärr var kläderna i ganska dåligt skick. Hittade dock, förutom skorna, två vintageklänningar som jag t.o.m. kunde ha. Den ena klänningen (se bild nedanför skorna) var dessvärre sprucken i ryggen men som tur är har jag en väninna som är sömmerska så jag hoppas på hennes talanger :).



Klänningen som tyvärr var sprucken i ryggen. Satt faktiskt bra på mig :).


Ingen bra bild för den visar inte hur fin klänningen faktiskt är men jag tog med den då jag ville ge er en idé om hur den ser ut.


Ja, det var de fynd jag gjorde nu i helgen. Idag är det tisdag vilket innebär att "Öppen Hand" hade öppet igen. Jag och min sambo var förbi där lite kort men det är så svårt att åka dit utan att göra något fynd för det finns otroligt mycket saker men framförallt så är allt, eller det mesta, så otroligt billigt. Nästan ingenting, förutom en del möbler kostar mer än 100 kronor. Idag hittade jag t.ex. en gammal barnstol för endast 55 kronor. Jag ska fotografera den samt det andra jag köpte så ska ni få se. När man ser en så fin stol så är det svårt att förstå att inte fler var med och "slogs" om den. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Terésie! Vilken härlig blogg du har och så fina grejer & kläder du visar & säljer.

Vad kul att du gillar syasken. Om du mailar mig på info@garderobsbutiken.se så berättar jag mer.

Ha det gott!
Mvh//Catrin

Fröken Pralin sa...

Hej Catrin, Tack för din kommentar. Det är jätteroligt att få kommentarer kring min blogg då jag ganska så precis har kommit på att det är genom den jag kan förmedla ut allt det som jag själv tycker så mycket om, saker ifrån förr :). Jag har kikat på både din blogg och din hemsida och de är fantastiska, kommer att göra affärer med dig fler gånger, det är jag säker på :).

Ha det så bra! Kram kram

Fancy Lane sa...

Tips vad du kan göra av den vackra tapetrullen - rama in en bit och gör en tavla! Känns som det skulle passa in jättebra hemma hos er.
Kram Fancy

Fröken Pralin sa...

"Fancy" det var ju en superbra idé! Jag har en annan tapet på gång som skulle vara jättefin att rama in :), Tack!