Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



onsdag 20 oktober 2010

I jakt på tapeter.

I samband med att november snart inleds och december också står för dörren så har jag på allvar börjat att planera för mitt kommande projekt i det hus på gården som snart blir tomt. Min tanke är att utveckla min idé om "Fröken Pralin" ifrån en liten butik till även ett café i 50-tals stil. Då jag arbetar heltid har jag inga möjligheter att satsa fullt ut, vilket jag gärna skulle göra, utan just nu är det bara ett projekt som jag är glad om jag lyckas genomföra på en nivå där jag kanske har öppet någon dag/kväll i veckan. Hur som helst så är det renovering som står högst upp på listan, det gäller till att börja med entrén/hallen och vardagsrummet, som är tänkt att fungera som caféutrymme. Till hallen vill jag ha en tapet ifrån 50-talet. För någon vecka sedan hittade jag en tapet på Tradera som jag var med och bjöd på. Det var egentligen inte vad jag sökte men jag tyckte att den kanske kunde vara häftig som fondtapet. Jag slutade buda vid cirka 300 kronor, då tapeten inte riktigt var vad jag sökte, hade den gått för en billigare peng hade jag gärna köpt den ändå men nu när summan började att bli väl tilltagen så hoppade jag av budgivningen.

Tapeten ifrån Tradera.

Av ren nyfikenhet kollade jag vad tapeten gick för, det var några rullar dock öppnade och använda, efter att auktionen var över och jag blev överraskad. Det vinnande budet var 1780 kr! En cool tapet men inte direkt ett fynd.

Jakten på en tapet gick således vidare. Jag kollade Tradera återigen och jag tittade på Blocket men hittade inget av intresse. Så sökte jag på gamla tapeter på google och hittade en fantastisk sida som hade precis det jag sökte :). Här är några av mina favorittapeter ifrån den sidan, några har jag inte råd med men andra skulle jag mycket väl kunna tänka mig.

Min favorit.

Denna är högst aktuell.

Också en favorit.




På väggen där tapeten ska sitta har jag tänkt att placera en spegel med tillhörande hallbord. Minns ni fyndet jag gjorde på mjölkcentralen?


Hallen är ganska lång smal så jag tror att spegeln och bordet kommer att passa bra där. Det viktiga är att få bort korridorskänslan så att det känns mer inbjudande ut :). Entrén känns ju viktig för det är ju det första en kund ser. Ska bli så kul att komma igång. Tyck gärna till om tapeter och mina andra planer :).


Inga kommentarer: