Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



söndag 24 oktober 2010

En söndag helt i min stil :).

Länge har jag hört talas om Taxinge Slott och slottscaféts enorma utbud av kakor och bakelser. Under hela sommaren sa vi att vi skulle åka dit på en liten utlykt men tyvärr blev det aldrig av. Så en grå och regnig söndag i slutet av oktober måste ju bara vara det ultimata tillfället att åka dit. Av någon anledning kände jag mig glad när jag vaknade, trots att jag vaknade tidigt och trots att regnet öste ner. Vid frukost bordet bestämde vi oss för att äntligen göra denna utflykt till Taxinge. Jag gjorde mig iordning, stylade håret som jag lärt mig på Miss Madelins kurs förra månaden, tog på mig min fina hösthatt och min nyinköpta kappa i vintagestil. Sen bar det av...men först ett litet stopp på vägen, loppisen på Folkets Hus i Nyköping (som äger rum varannan söndag).

Folkets Hus i Nyköping.

Loppisfynd.

En sjal jag fyndade för en 10:a :).

Hittade en gammal ugnsmätare för 5 kr.

Fin ask fylld med rejäla suddigum (5 kr)!

Fina gamla midjeförkläden, inköpta för en spottstyver :).

Tänk vilka fina fynd det går att göra för nästan inga pengar alls och då är vardera sak rätt orginell och unik. Ibland blir jag dock lite dumsnål och står och funderar över en sak som kostar över femtiolappen. Kan säga att jag har missat många fina saker för att jag tyckt att de varit dyra i "stundens hetta", så dumt för samtidigt kan jag lägga pengar på en tröja eller något annat, helt nytt och allmänt för en summa som är bra mycket högre.

Efter Folkets Hus for vi vidare mot Taxinge, jag kan ine säga att resan var särskilt trivsam för vägen dit är både krokig och guppis. Blev lite åksjuk och kände att jag inte kunde njuta som jag ville. Väl framme i Taxinge och när jag kom ut i den friska luften mådde jag genast bättre. Vilken härlig höstdag, trots regnet som strilade.



Taxinge Slott.

Nu väntade det beryktade kakbordet och lite lunch :).



Det gigantiska kakbordet.




Det verkar som att deras koncept är att de ska erbjuda kunderna ca. 50 olika sorters kakor, bullar och tårtor. Att välja ibland allt var ju svårt för en själv så jag kan gissa hur svårt det måste vara för ett barn. Vi hade med oss en liten fröken på sju år och hon åt med ögat kan jag säga. När hennes pappa sa att hon fick välja en av kaka ur kakberget tittade hon på honom lite förnärmad och frågade om hon "bara" fick ta en. Hon fick två tillslut men orkade inte äta upp och det var ingen som klandrade henne för det var rejäla bitar som serverades.

Kanske borde jag ha valt en av de mumsiga kakorna men vem kan stå emot en tårtbit av vitchokladmousse med hallon och jordgubbar? Inte jag iallafall (jag orkade inte heller äta upp den, och då är den mastig :)).




Ok, är den ständiga fotografen så är man, vill man ha en bild på sig själv så får man ta den själv, "Fancy" du vet hur det är ;) och ok, bilden ÄR tagen på en toalett men men...;).

En nöjd "Fröken".

På slottsgården låg diverse små butiker. I denna lilla butik hittade jag dessa coola träskor med skaft, vilken häftigt idé! Vill ha, men de passade inte riktigt min plånbok :). Fina titta på iallafall.

Har kommit på att jag önskar mig en symaskin i julklapp, titta vad fint det blir med lite ihoppsydda lappar :).

En gammal sliten staty som blickar upp mot regnet och frågar sig hur länge det egentligen ska regna :).

2 kommentarer:

Fancy Lane sa...

Har också alltid velat åka till Taxinge. Så det och massa loppisar en helg i november skulle väl va perfekt? Vet dock inte om jag har en lika fin hatt som du har.
Kram Fancy

Fröken Pralin sa...

Ja, vi måste absolut få till en sådan helg! Jag satt hela tiden och sa att hit måste vi bara ta med Frida och dessutom ligger "Hedlandet" i närheten, en lågprisbutik. Jag har aldrig varit där men hört talas om det så det kan ju vara värt ett besök. Jag tror att du platsar in på denna turné trots att du inte har en lika tjusig hatt som mig ;). Hey, du är ju ändå "Fancy Lane" :).