Välkommen till "Fröken Pralin", en blogg i vilken du kan införskaffa många gamla vackra ting (se "Till försäljning") samt läsa om Rockabilly, Burlesk, Bilträffar, Loppisfynd och andra roliga saker kring temat "Nostalgi". "Fröken Pralin" återberättar gärna i text men även genom fotografier och bilder.



fredag 8 oktober 2010

Fröken Pralin a España!

För kännedom så far Fröken Pralin till sitt älskade Spanien kommande vecka. Bloggen kommer därför inte att uppdateras på ett par dagar. Men kära läsare misströsta inte (jag vet nämligen att några av er redan har blivit beroende av mina inlägg ;)) när jag är åter hoppas jag på att kunna bjuda på en hel del kul, för visst finns det en del nostalgi och andra tuffa saker även i Spanien. Det ska inte glömmas bort att en av de tuffaste rockabillyfesterna i världen äger rum i Barcelona :). I år blev det inte av att vi reste dit men nästa år då SKA vi bara fara dit. Det sägs att festivalen i Barcelona är bättre än "Viva Las Vegas"!

Innan jag far vill jag dock visa er mitt senaste fynd. Det är tvålar, 2 st, förpackade i en orginalförpackning ifrån Sunlight. Det roliga med denna tvål är att företaget en gång i tiden fanns här i Nyköping. Faktum är att företaget startades i Nyköping 1923.


Jag hittade en väldigt intressant sida som jag vill rekommendera för er som vill läsa lite historia om bl.a. Sunlight, Lux, Via, Milda, Pepsodent m.m. På denna sida framkom att Sunlight i Nyköping var aktivt mellan åren 1925 och 1992, då företaget slutligen lades ned. Jag minns hur det kunde lukta tvål i hela stan och jag har även vandrat runt i de stora industrilokalerna efter det att företaget lades ned. Det var många vänners föräldrar som förlorade sina jobb i och med att företaget gick i graven. När det försvann hade det bytt namn till Lever AB, namnbytet skedde 1987. Här kan ni läsa mer om bl.a. Sunlight.


Sunlight, Nyköping 1939. Fotot är lånat härifrån.

Lux tvålen tillverkades också i Nyköping, den var av god kvalité men företaget hade svårt att hänga med i den hårdnande internationella konkurrensen.

Foto lånat härifrån.

Det är en fantastisk sida som jag råkade på av en slump, den som jag länkade till ovan. Förutom Sunlight, Lux och Via kan man även läsa och titta på gamla glassaffischer ifrån GB. Kolla in de fräna bilderna här.

Bilden hittar ni här.

Jag tänkte avsluta detta inlägg med en kär gammal vän till mig, nämligen "Drutten" :). Minns ni honom?

Vill du även se "Gena", klicka här.

Ha det gott kära vänner, hörs igen när jag kommer tillbaka hem ifrån Spanien. Hasta luego!

1 kommentar:

Fancy Lane sa...

Guilty - jag tillhör den beroende skalan!